W ramach drugiej edycji ogólnopolskiego programu „Globalnie w bibliotekach”, którego organizatorami są Polska Akcja Humanitarna oraz Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, 16 października 2018 roku została przeprowadzona w naszym liceum gra terenowa zatytułowana „Głodni wiedzy”. Gra została zorganizowana w oparciu o materiały dydaktyczne dostarczone przez organizatorów Programu, pewne jej elementy zostały jednakże dostosowane do możliwości organizacyjnych związanych z przeprowadzeniem tego działania na terenie naszej szkoły. W akcji wzięło udział 26 uczniów klasy 1E, a więc klasy z rozszerzonym programem nauczania języka polskiego, historii oraz wiedzy o społeczeństwie.

Pierwszy etap gry rozpoczął się w sali lekcyjnej, gdzie uczniowie zostali poinformowani przez nauczycieli o głównych założeniach gry, jej fabule oraz celach, które powinny być zrealizowane po jej przeprowadzeniu. W myśl fabuły gry ustalonej przez organizatorów Programu, uczniowie – jako specjaliści w swojej dziedzinie – mieli przenieść się do tajemniczego Instytutu Głodnych Wiedzy, a następnie rozwiązać kilka czekających na nich zagadek, za które mieli być odpowiednio wynagrodzeni. Gratyfikacją były banknoty o wartości 100 mil, a mianowicie food miles, czyli mil żywnościowych.

Uczniowie zostali podzieleni na różne grupy – większość uczniów stanowiła skład pięciu zespołów specjalistów mających rozwikłać tajemnicze zadania, zaś pozostali pełnili rolę osób przydzielających zadania członkom poszczególnych zespołów lub osób tworzących fotorelację z wydarzenia. Członkowie zespołów otrzymali karteczki z rysunkami owoców dla rozróżnienia, który uczeń należy do którego zespołu.

  

  

Na początku gry przeprowadzone zostało w sali lekcyjnej zadanie startowe polegające m. in. na ułożeniu puzzli tworzących mapę świata z legendą obrazującą dostęp do żywności. Puzzle zostały przygotowane w formie online na stronie internetowej naszego liceum, a uczniowie układali je przy wykorzystaniu swoich smartfonów. Dzięki temu do celów edukacyjnych zostały wykorzystane technologie komunikacyjne i informacyjne. Uczniowie byli wynagradzani za ułożenie puzzli oraz za trzy najlepsze czasy potrzebne na wykonanie tego zadania. Podczas ćwiczenia uczniowie mogli dowiedzieć się, w jakich regionach świata jest na przykład bardzo niskie niedożywienie, umiarkowanie wysokie niedożywienie oraz bardzo wysokie niedożywienie. Dopiero po rozwiązaniu tego zadania uczniowie rozeszli się do swoich stanowisk, od których rozpoczynali grę na terenie szkoły. Poszczególne stanowiska były zlokalizowane w różnych częściach szkoły, w tym oczywiście w bibliotece szkolnej.

Zadanie na stanowisku pierwszym było zatytułowane „Wywiało liczby” i polegało na tym, by uczniowie dopasowali konkretne dane liczbowe do luk w zaprezentowanych zdaniach. Uczniowie byli wynagradzani za każdą dobrze przyporządkowaną liczbę. Proponowane przez uczniów odpowiedzi były przyczepiane przez nich do przygotowanej uprzednio tablicy korkowej.

„Obraz wojny” to tytuł zadania, które czekało na uczniów na stanowisku drugim. Zadanie to nawiązywało do jednej z przyczyn głodu jako problemu globalnego, a mianowicie konfliktów wojennych, które utrudniają lub czasem nawet uniemożliwiają produkcję żywności i dostarczanie jej do ludzi, którzy najbardziej jej potrzebują. Na tym stanowisku uczniowie mieli za zdanie ułożyć z różnych elementów zdjęcie wykonane w Syrii, a następnie za pomocą pięciu pytań zamkniętych dowiedzieć się, w którym kraju zdjęcie to zostało wykonane. Za obie czynności uczniowie byli wynagradzani odpowiednią kwotą mil żywnościowych.

Zadanie na stanowisku trzecim polegało na tym, by uczniowie zachowali posiadane przez siebie pole – w naszej grze były to zielone kartki z namalowanymi polami uprawnymi. Problem ten miał zobrazować uczniom tzw. land grabbing – wywłaszczenie, czyli pozbawienie ludności ich ziem i przejmowanie ich często przez duże firmy produkujące biopaliwa. Los pól uprawnych posiadanych przez uczniów w tym zadaniu zależał od odpowiedniego ułożenia rzuconej kostki do gry. W zależności od określonej ilości oczek, które wypadły na kostce, uczniowie mogli sprzedać lub zachować pole bądź też byli poddawani wywłaszczeniu, czyli tracili pole bez żadnej gratyfikacji.

„Uprawiamy ananasy wbrew przeciwnościom” to zadanie, które uczniowie musieli zrealizować na stanowisku numer cztery. To zadanie miało zwrócić uwagę uczniów na związek pomiędzy głodem a wszelkiego rodzaju zmianami klimatycznymi oraz katastrofami naturalnymi. Za pomocą konkretnych materiałów takich, jak: żółte balony, zielone kartki, czarne mazaki, nożyczki i taśma klejąca, każdy zespół musiał wykonać dwa ananasy, a następnie wylosować dwie karty sytuacji typu „susza”, „klęska nieurodzaju”, „urodzaj” czy też „niekorzystne umowy handlowe”, które mogły spowodować, że uczniowie zyskali bądź stracili materiały potrzebne do wykonania ananasów. Po wykonaniu zadania uczniowie mogli sprzedać poszczególne ananasy według ustalonego wcześniej cennika.

Zadanie na stanowisku piątym i zarazem ostatnim było zatytułowane „Wieża potrzeb(na)”. Głównym celem tego zadania było uświadomienie uczniom, że potrzeba polegająca na zaspokojeniu głodu jest potrzebą podstawową i bez jej zaspokojenia nie można mówić o zaspokajaniu potrzeb wyższych związanych chociażby z edukacją i własnym rozwojem, w tym z korzystaniem z dóbr kultury. W tym zadaniu uczniowie musieli się zmierzyć ze zbudowaniem wieży potrzeb z 91 pudełek po zapałkach oznaczonych różnymi kolorami i napisami odnoszącymi się do takich potrzeb, jak: woda i żywność, bezpieczeństwo, edukacja, praca, samorealizacja, kultura. Za poprawne zbudowanie piramidy uczniowie byli nagrodzeni milami żywnościowymi.

Po wykonaniu zadań na wszystkich pięciu stanowiskach uczniowie powrócili do sali lekcyjnej, gdzie podali sumę zgromadzonych mil żywnościowych. W tym momencie zostali zapoznani z pojęciem food miles i jego definicją, poza tym zostały omówione powody, dla których warto ograniczać mile żywnościowe.

Dopiero na koniec jako zadanie finałowe wykonaliśmy w naszej szkole zadanie polegające na możliwości dodatkowego pomnożenia mil na giełdzie żywnościowej nawiązujące do ważnej kwestii w problemie głodu jako zjawiska globalnego, a mianowicie do spekulacji cenami żywności. Dopiero w tym momencie liderzy wszystkich zespołów losowali konkretne karty dotyczące obstawiania, czy ceny na rynkach światowych wzrosną lub spadną, a dopiero potem losowali kolejne karty mówiące o tym, czy pomnażają zdobyte mile, czy też je tracą. Nieprzewidywalność sytuacji na rynku żywnościowym przeniosła się do naszej klasowej rywalizacji i przyczyniła się nawet do tego, że jeden z zespołów stracił wszystkie zdobyte do tej pory mile.

Uczniowie chętnie angażowali się w przygotowane dla nich zadania, tym bardziej, że tego typu przedsięwzięcie jak szkolna gra terenowa było dla nich czymś nowym. Co prawda, nie wszystkie zadania udało się wykonać tak, jak należało, ale doceniamy zaangażowanie i chęci uczniów klasy 1E.

Na zakończenie uczniowie podzielili się z nauczycielami swoimi spostrzeżeniami na temat przeprowadzonej akcji oraz podsumowywali, czego dowiedzieli się dzięki przeprowadzonej grze.

Szkolnymi organizatorami gry terenowej byli nauczyciele: p. Agnieszka Popiel – nauczyciel bibliotekarz oraz p. Joanna Woźniak – nauczyciel wiedzy o społeczeństwie. Gra została przeprowadzona przy pomocy i wsparciu nauczycieli: p. Emilii Chodak – nauczyciela podstaw przedsiębiorczości, p. Anny Kołodziejskiej – nauczyciela historii oraz p. Katarzyny Witaszek – nauczyciela bibliotekarza.

  

 

Wszystkie zdjęcia z przeprowadzonej gry terenowej można obejrzeć w dziale: Galeria. - TUTAJ