III Liceum w Radomiu przystąpiło w tym roku szkolnym do drugiej ogólnopolskiej edycji programu „Globalnie w bibliotekach”, którego organizatorami są Polska Akcja Humanitarna oraz Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

W tym roku Program dotyczy głodu i ubóstwa jako problemu globalnego, ponadto, ma on na celu zwrócenie uwagi użytkowników biblioteki na tak ważne dni, jak: Międzynarodowy Dzień Żywności i Walki z Głodem obchodzony 16 października oraz Międzynarodowy Dzień Walki z Ubóstwem obchodzony z kolei 17 października.

W związku z realizowaną akcją w dniu 9 października 2018 roku odbyły się w naszym liceum dwugodzinne warsztaty edukacyjne, w których uczestniczyło 25 uczniów z klasy 1E, a mianowicie klasy z rozszerzonym programem nauczania z języka polskiego, historii oraz wiedzy o społeczeństwie. Warsztaty zostały przeprowadzone w oparciu o materiały dydaktyczne udostępnione przez organizatorów Programu.

Zajęcia rozpoczęły się od omówienia głównych założeń programu „Globalnie w bibliotekach” oraz od omówienia celów, które mu przyświecają i które powinny być zrealizowane po przeprowadzeniu warsztatów.

Następnie, uczniowie zostali zapoznani z „Kodeksem w sprawie obrazów i wiadomości” zawartym w broszurze „Jak mówić o większości świata. Rzetelna edukacja o krajach globalnego Południa” opracowanej w ramach działalności prowadzonej przez Polską Akcję Humanitarną. Uczniowie zostali zapoznaniu z zasadami podstawowymi przywołanego Kodeksu takimi, jak: szacunek dla godności ludzi, o których mówimy, wiara w równość wszystkich ludzi oraz solidarność i sprawiedliwość. Dla dokładniejszego zobrazowania tych zasad uczniowie obejrzeli krótką animację zatytułowaną „Jak mówić o większości świata” PAH-u, która powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej realizowanej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2016. Po obejrzeniu animacji uczniowie losowali pytania dotyczące treści zaprezentowanego filmiku i chętnie udzielali na nie odpowiedzi. Uczniowie wypowiadali się m. in. na temat takich zagadnień, jak: stereotypowy obraz świata, poznawanie różnych perspektyw tej samej sytuacji czy też widzenie świata uwarunkowane kulturowo.

  

  

Konsekwencją poprzednich działań było ćwiczenie polegające na tym, by uczniowie samodzielnie i anonimowo napisali na kolorowych karteczkach odpowiedź na pytanie: Jak sądzisz, dlaczego we współczesnym świecie ludzie głodują? Wybrane odpowiedzi brzmiały następująco: „We współczesnym świecie ludzie głodują z powodu złej sytuacji materialnej, małego dostępu do żywności, np. w krajach afrykańskich, obojętności władz na ich problemy.”, „Ludzie głodują, bo np. w Afryce nie ma dostępu do jedzenia, ponieważ jest susza i nie ma plonów, a w innych regionach świata popularne jest bezrobocie i dlatego ludzie nie mają pieniędzy na jedzenie.”, „We współczesnym świecie ludzie głodują, ponieważ władza nie potrafi kreatywnie wykorzystać potencjału gospodarczego państwa.”, „W krajach, gdzie ludzie głodują, najczęściej panuje wojna, więc państwo woli przeznaczyć pieniądze na zbrojenie, nie na żywność dla ludności. Kraje głodujące to też kraje bardzo biedne, gdzie ludzi często nie stać na jedzenie. Do tego dochodzą susze czy przeludnienie lub za mało rozwinięta gospodarka kraju.”

Kolejnym elementem warsztatów była dyskusja dotycząca tematu głodu i ubóstwa w literaturze. Uczniowie zostali zapoznani z takimi książkami, jak: „Głód” Martina Caparrosa (z lektury tej książki można dowiedzieć się chociażby tego, że ponad 795 milionów ludzi na świecie nadal cierpi z powodu głodu oraz prawie połowa dzieci na świecie umiera z powodu niedożywienia, nim dożyje piątych urodzin, ponadto, jednostka nie ma możliwości wygrania w konfrontacji z nierównościami społecznymi, spekulacjami cenami żywności oraz masowym pozyskiwaniem gruntów pod zboża wykorzystywanych do produkcji biopaliw), „Czerwony głód” Anne Applebaum (książka ta przybliża temat głodu na Ukrainie w latach 1931-1932, który był efektem polityki Stalina, ponadto, porusza tak przerażające kwestie, jak kanibalizm spowodowany ekstremalnym głodem), a także „Geopolityka głodu. Masowa zagłada” Jeana Zieglera (autor tej książki stawia tezę, że głód jest głównie zjawiskiem politycznym, a jego źródłem są m. in. nędza, wzrost cen żywności oraz deregulacja produkcji rolnej). Przy tym zagadnieniu uczniowie obejrzeli krótki film przedstawiający porównanie dwóch systemów żywnościowych (przemysłowego i zrównoważonego), zrealizowany przez Instytut Globalnej Odpowiedzialności w ramach projektu „Drobni rolnicy nadzieją na pokonanie głodu”.

Kolejnym etapem warsztatów było omówienie celów zrównoważonego rozwoju państw członkowskich Narodów Zjednoczonych, a w szczególności omówienie celu drugiego zatytułowanego „Wyeliminować głód, osiągnąć bezpieczeństwo żywnościowe i lepsze odżywianie oraz promować zrównoważone rolnictwo”. Dzięki temu uczniowie dowiedzieli się, że jednym z zadań w ramach tego celu jest do 2030 roku wyeliminowanie głodu i zapewnienie wszystkim ludziom dostępu do bezpiecznej i pożywnej żywności w wystarczającej ilości przez cały rok. Poza tym uczniowie poznali fakty dotyczące głodu jako problemu globalnego, m. in. takie, że kontynentem, na którym żyje najwięcej ludzi głodujących, jest Azja, a co czwarte dziecko na świecie cierpi z powodu głodu na zahamowanie wzrostu.

Następnie uczniowie zapoznali się z fragmentem książki Jeana Zieglera pt. „Geopolityka głodu. Masowa zagłada” i odpowiadali na pytania zaproponowane przez Małgorzatę Szczecinę, autorkę scenariusza zajęć pt. „Skąd bierze się głód?”

Po wykonaniu tego ćwiczenia uczniowie zostali podzieleni na sześć grup, w ramach których mieli opracować wskazane przez nauczyciela zagadnienia dotyczące głodu w oparciu o materiały z publikacji Polskiej Akcji Humanitarnej zatytułowanej „Prawo do żywności. Materiały z edukacji globalnej”. Pierwsza grupa uczniów miała omówić takie kwestie, jak: definicja pojęć „niedożywienie”, „głód” oraz „głód ukryty”; druga – jakie grupy ludzi są najbardziej narażone na niedożywienie i głód; trzecia – na czym polegają międzynarodowa polityka żywnościowa oraz spekulacje na rynku żywności; czwarta – jaki związek z problemem głodu mają zmiany klimatyczne, konflikty zbrojne oraz sposób wykorzystania ziemi uprawnej; piąta – jakie są możliwości rozwiązania światowego problemu głodu; szósta – co można zrobić indywidualnie, by przyczynić się do rozwiązania problemu głodu.>

Po krótkim omówieniu tych kwestii poszczególne grupy uczniów otrzymały plakaty ze schematem metaplanu zamieszczonym w scenariuszu zajęć „Skąd bierze się głód?” Na jego podstawie uczniowie mieli napisać swoje propozycje dotyczące różnych kwestii związanych z głodem jako problemem światowym: jak jest?, jak być powinno?, dlaczego nie jest tak, jak być powinno?, wnioski i rozwiązania. Szczególnie pomocny w tym zadaniu był film zatytułowany „Skąd się bierze głód? Najpilniej strzeżona tajemnica XXI wieku” Instytutu Globalnej Odpowiedzialności. Po wypełnieniu wszystkich pól metaplanu liderzy poszczególnych grup prezentowali na forum klasy zaproponowane odpowiedzi i rozwiązania.

Na zakończenie warsztatów uczniowie, odpowiadając na pytania nauczyciela, podsumowywali najważniejsze kwestie dotyczące omawianego problemu. Ponadto, dzielili się refleksjami na temat przeprowadzonych zajęć oraz ich przydatności w kontekście uświadamiania uczniów i możliwości rozwiązywania problemu głodu. Uczniowie chętnie brali udział w przeprowadzonych warsztatach i angażowali się we wszystkie zaplanowane ćwiczenia.

Na sam koniec uczniowie zostali poinformowani o tym, że w ramach prowadzonej akcji zostanie przeprowadzona również gra terenowa zatytułowana „Głodni wiedzy”, dzięki której poszerzą wiedzę zdobytą podczas warsztatów.

Szkolnymi organizatorami warsztatów byli nauczyciele: p. Agnieszka Popiel – nauczyciel bibliotekarz oraz p. Joanna Woźniak – nauczyciel wiedzy o społeczeństwie. Warsztaty zostały przeprowadzone przy pomocy i wsparciu nauczycieli: p. Emilii Chodak – nauczyciela podstaw przedsiębiorczości oraz p. Katarzyny Witaszek – nauczyciela bibliotekarza.

 

 

Wszystkie zdjęcia z przeprowadzonych warsztatów można oglądać w dziale: Galeria. - TUTAJ