Informacje dla rodziców

Szanowni Państwo

Wielu rodziców obawia się o swoje dzieci, ponieważ ciekawość jest silniejsza od rozsądku, a łatwy dostęp do dopalaczy jest okazją do eksperymentowania.

"Dopalacz" czy "dopalacze" to termin nieposiadający charakteru naukowego. Używa się go potocznie, dla nazwania grupy różnych substancji lub ich mieszanek o rzekomym bądź faktycznym działaniu psychoaktywnym, nieznajdujących się na liście substancji kontrolowanych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.

Źródło: www.kbpn.gov.pl/portal?id=110019

W dopalaczach nigdy nie wiadomo, co w środku jest i w jakiej dawce. Oprócz wymienionego na opakowaniu składu, są też substancje psychoaktywne w różnym stężeniu oraz na przykład trutka na szczury czy zmielone szkło. Już jedna torebka dopalacza jest w stanie zaszkodzić organizmowi, tym bardziej że "użytkownicy" wzmagają działanie zażywanych "ziółek" przez alkohol i inne środki. Dopalacze są dla młodych ludzi substytutem narkotyków. To jeden problem. Drugim jest to, że zdelegalizowanie dopalacza, powoduje jego pojawienie się na rynku ze zmodyfikowanym składem. Inwencja chemików opracowujących dopalacze jest większa niż szybkość procesów legislacyjnych. Dopalacze zbierają coraz większe żniwo. O czym dowiadujemy się niemal codziennie z mediów.

Dopalacze mogą Cię wypalić – Poznaj fakty.

Pod takim hasłem Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii prowadzi akcję profilaktyczno-edukacyjną mająca uświadomić, jakie zagrożenie niesie używanie dopalaczy. W związku z tym proponujemy Państwu przegląd faktów oraz materiałów edukacyjnych:

www.kbpn.gov.pl/portal?id=109713
www.dopalaczeinfo.pl
www.kbpn.gov.pl/portal?id=110087

Opis akcji:
www.kbpn.gov.pl/portal?id=110053

O dopalaczach:
www.kbpn.gov.pl/portal?id=110019

Cele i strategia:
www.kbpn.gov.pl/portal?id=109985

Pliki do pobrania:
www.kbpn.gov.pl/portal?id=110121

 

Pierwsza pomoc dopalaczowa

www.narkomania.org.pl
(poradnia online, czat)

Ogólnopolski Telefon Zaufania Narkotyki Narkomania 801 199 990, czynny w godz. 16:00 – 21:00

Jeśli zdarzyło Ci się zażyć dopalacz i źle się czujesz, pamiętaj, aby:

  • wypić dużo wody mineralnej;
  • zachować przy sobie opakowanie od dopalacza, aby pokazać lekarzowi, co ułatwi mu podjęcie akcji ratowniczej;
  • nie siadać za kierownicą;
  • nie zażywać żadnych leków, które mogą wejść w interakcje z substancjami zawartymi w dopalaczu;
    • a przede wszystkim – natychmiast poszukać lekarza. Tu liczy się każda sekunda.

z poradnika dla rodziców: Szukaj porozumienia ze swoim dzieckiem. Bliżej siebie dalej od narkotyków

Sygnały, które powinny zaniepokoić.

Gdy Twoje dziecko:

  • oddala się od ciebie, staje się obce, mimo że wcześniej byliście blisko;
  • wyraża niechęć do rozmów, unika kontaktu, kręci w rozmowie, kłamie;
  • ma kłopoty z nauką, choć wcześniej dobrze sobie radziło, wagaruje,
  • jest niecierpliwe, rozdrażnione,
  • jest na zmianę pobudzone lub ospałe, sypia o dziwnych porach;
  • znika często w ciągu dnia z domu pod dowolnym pretekstem i stara się unikać kontaktu po powrocie;
  • wraca bardzo późno lub bez uzgodnienia nocuje poza domem;
  • ma nowych znajomych, których nie chce zapraszać do domu
  • kwestionuje szkodliwość narkotyków, uważa, że powinny być zalegalizowane;
  • ma nadmierny apetyt lub nie ma apetytu;
  • ma przekrwione oczy, zwężone lub rozszerzone źrenice, przewlekły katar;
  • w jego pokoju dziwnie pachnie, miewa fifki i fajki różnych kształtów, bibułki do skrętów, biały proszek, pastylki nieznanego pochodzenia, opalone folie aluminiowe, leki bez recept, nieznane chemikalia;
  • z domu znikają pieniądze i wartościowe przedmioty.

z poradnika dla rodziców: Szukaj porozumienia ze swoim dzieckiem. Bliżej siebie dalej od narkotyków

Wypowiedzi z forum www.poradnikzdrowie.pl zamieszczone pod artykułem "Dopalacze – objawy zatrucia i skutki uboczne zażywania dopalaczy"

mój braciszek odebrał sobie życie po tym świństwie... próbujcie do skutku ratować bliskich... ja już nie mogę i żałuje! zawsze jest jakieś wyjście, nie?

Mój Syn palił dopalacze, sprawiał wrażenie obłąkanego. Miał większość objawów, o których przeczytałem w artykule [bóle głowy, bóle w klatce piersiowej, zaburzenia rytmu serca, bezsenność, problemy z koncentracją, stany lękowe. Do poważniejszych, stanowiących już zagrożenie życia: zawał serca, udar mózgu, stany agresji, które mogą zakończyć się próbą samobójstwa lub zabójstwa, śpiączka, niewydolność nerek, wątroby]. Przerażające! Mam nadzieję, że uda się Go uratować. Potrzeba w Polsce odważnego "nie" dla dopalaczy i stojącej za nimi mafii.

Konsumowałem kilka razy dziwne proszki i było ok., ale tym niefortunnym razem... dzięki mojemu bratu, który w porę wezwał pogotowie i nie pozwolił mi się udusić, żyje ale nabawiłem nerwicy i dochodziłem do siebie dobrych kilka miesięcy!

Mój brat leży na intensywnej terapii i walczy o życie, jeśli z tego wyjdzie, zaznaczam JEŚLI to będzie wrakiem człowieka!!! Zniszczone płuca, wątroba, udar mózgu... – takie są skutki po dopalaczach!!! Trzymajcie kciuki żeby przeżył

Mój młodszy brat po zażyciu tzw. kamyka 4 miesiące temu popełnił samobójstwo to jest trucizna która zabija i każdy kto to bierze powinien 3 razy pomyśleć

Krótko i na temat. Wszyscy co biorą te narkotyki mają jeden problem nie mogą poradzić sobie z uzależnieniem . wiem coś o tym bo siedzę w tym 2 lata ale a mam dopiero 15 lat. (...) Przez te 2 lata zażywania już czuje zmiany w mojej psychice... Kto ma ten sam problem, a ma marzenia to niech to rzuci. Ja grałem we WKS Wrocław kumpel mnie namówił na bucha i co teraz? Chodzę do jakiegoś OHP Marzenia jak zwykle p… w grozie.