25 września odbyło się spotkanie organizacyjne szkolnego Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego utworzonego w ramach kampanii społecznej „Ja Czytam”. Członkami klubu tegorocznej edycji są uczniowie klasy 1C z rozszerzonym językiem polskim.

Podczas spotkania analizowaliśmy materiały z kampanii dotyczące zasad właściwego prowadzenia dyskusji. Podstawę rozważań stanowiły kadry pochodzące z filmu Sidneya Lumeta pt. „Dwunastu gniewnych ludzi”. Rozmawialiśmy na temat czterech różnych sposobów przekonywania rozmówców do swoich racji, formułowaliśmy wnioski dotyczące prowadzonej dyskusji, samodzielnie staraliśmy się wskazać elementy, które powinny zaistnieć podczas dyskusji oraz te, których zdecydowanie należy unikać. Ponadto, ustaliliśmy zasady, które będą obowiązywały podczas kolejnych spotkań naszego szkolnego DKE, m. in. szacunek dla rozmówcy, nieprzerywanie czyjejś wypowiedzi, niepoddawanie się emocjom, kultura wypowiedzi.

Od marca 2015 roku Dyskusyjny Klub Edukacyjny naszego liceum bierze udział w kampanii społecznej "Ja Czytam" zorganizowanej przez wydawnictwo Operon.

W dniu dzisiejszym na stronie internetowej kampanii została ogłoszona lista zwycięzców w konkursie DKE Z AUTOREM.

Mamy wielkie szczęście i zaszczyt poinformować, że nasz szkolny zespół DKE zajął PIERWSZE MIEJSCE w kategorii szkół ponadgimnazjalnych. (http://jaczytam.pl/Akt…/Konkurs-DKE-Z-AUTOREM-rozstrzygniety) Szczególne podziękowania należą się oczywiście uczniom z klasy 2C, którzy aktywnie uczestniczyli we wszystkich spotkaniach zorganizowanych w ramach tej kampanii. Opiekunami uczniów są nauczyciele III LO w Radomiu - mgr Agnieszka Popiel - nauczyciel bibliotekarz oraz mgr Nina Sienkiewicz-Maj - nauczyciel języka polskiego.

Dziękujemy organizatorom za docenienie naszego zaangażowania w realizację tego projektu. Pozdrawiamy i czekamy na spotkanie z naszym ulubionym autorem.

 

 

 

 

Dyskusyjny Klub Edukacyjny naszego liceum jest już po trzecim spotkaniu w ramach kampanii „Ja Czytam”.

Podczas ostatniego spotkania rozmawialiśmy na temat filmu pt. „Krew w twoim telefonie” pochodzącego z Docs Against Gravity Film Festival – jednego z największych festiwali filmów dokumentalnych na świecie.

W oparciu o wspomniany film rozmawialiśmy o ciężkim losie mieszkańców Demokratycznej Republiki Konga, o wydobywaniu takich minerałów, jak: kasyteryt, boksyt i koltan, wykorzystywanych do produkcji telefonów komórkowych oraz innych urządzeń komputerowych. Dzięki relacji twórcy filmu, Franka Poulsena, dowiedzieliśmy się, że minerały te są wywożone do Rwandy i Ugandy, a stamtąd bezpośrednio do Europy. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży są zaś przeznaczane na zakup broni.

Na pytanie, czy jesteśmy w stanie zaprzestać korzystania z telefonów komórkowych w ramach protestu wobec nieludzkiego przemysłu wydobywczego w Kongo, uczniowie stwierdzili, że niestety, odpowiedź jest negatywna. Obecnie prawie każdy z nas jest w pewnym stopniu uzależniony od takich urządzeń jak telefon czy komputer, zresztą w dużej mierze jest to związane z przenoszeniem przepływu informacji do rzeczywistości wirtualnej. Uczniowie stwierdzili, że sprzeciw pojedynczych osób z pewnością nie przyniesie żadnego rezultatu – efekt może być jedynie taki, że osoby przeciwstawiające się wielkim korporacjom stracą pracę i dotychczasowy dobytek. W kontekście filmu Poulsena uczniowie przywołali dwa inne filmy. Jeden z nich to „Krwawy diament” z Leonardo di Caprio, w którym tłem akcji jest wojna domowa w Sierra Leone, zaś drugi to „Jerry Maguire” z Tomem Cruisem, w którym to główny bohater sprzeciwił się polityce firmy, skrytykował bezmyślną pogoń za karierą i pieniędzmi, w wyniku czego stracił wszystko, co do tej pory posiadał. Według uczniów, dokładnie taki los spotkałby każdego, kto chciałby wstawić się za uciskanymi mieszkańcami Konga. Pracownicy takich firm jak przywołana w filmie Nokia wolą raczej ignorować ten trudny temat, by utrzymać dobrze płatną pracę.

14 kwietnia 2015 roku odbyło się drugie spotkanie szkolnego Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego w ramach kampanii społecznej "JA CZYTAM".

Spotkanie poświęcone było fragmentowi książki Zofii Beszczyńskiej zatytułowanej „Jajko księżyca”.

Na początku spotkania wspólnie obejrzeliśmy film z kampanii „Ja Czytam”, podczas którego Zofia Beszczyńska opowiada o czytaniu oraz pisaniu książek. W nawiązaniu do tego filmu podjęliśmy dwa następujące zagadnienia: czy trzeba dużo czytać książek, by umieć je pisać oraz czy istotnie tekst, do którego nie można nic dopisać, nie jest nic wart. Jeśli chodzi o kwestię pierwszą, uczniowie zgodzili się z nią, uznając, że czytanie książek rozwija naszą wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa oraz jest niezastąpioną inspiracją do tworzenia różnego rodzaju historii. Jeśli zaś chodzi o kwestię drugą, tym razem zdania uczniów były podzielone. Jedni stwierdzili, że nazbyt rozbudowana historia, np. kilkutomowe wydania „Zmierzchu” Stephanie Meyer oraz „Harry`ego Pottera” J. K. Rowling, w pełni zaspokajają oczekiwania czytelników. Inni zaś uznali, że dobre jest otwarte zakończenie powieści, bowiem pozwala ono czytelnikowi na własne dokończenie losów bohaterów, powieściowe kontynuacje tworzone przez innych twórców pozwalają ponadto poznawać losy bohaterów tym czytelnikom, którzy szczególnie zżyli się z bohaterami (np. kontynuacje „Przeminęło z wiatrem”, „Dumy i uprzedzenia”), poza tym – w przypadku nagłej śmierci pisarza – jego praca nie jest zmarnowana, czego bardzo dobrym przykładem jest „Rodzina Borgiów” Mario Puzo, która została dokończona przez przyjaciółkę autora, choć nie wiadomo, czy zgodnie z zamysłem twórcy.

W dniu 24.03.2015 roku w naszym liceum odbyło się I spotkanie szkolnego Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego w ramach kampanii społecznej „JA CZYTAM”.

Spotkanie to było zatytułowane „Bezpieczny czy wolny” i poświęcone było analizie fragmentu książki Beaty Pawlikowskiej pt. „Blondynka na Orinoko”.

Na początku spotkania wspólnie przeanalizowaliśmy następujące zagadnienia: co rozumiemy pod pojęciem bezpieczeństwo i kiedy czujemy się bezpieczni (wybrane odpowiedzi – gdy mamy bliską osobę, która o nas dba; gdy nic nam nie grozi; gdy jesteśmy w miejscu, które bardzo dobrze znamy); co rozumiemy pod pojęciem wolność i kiedy czujemy się wolni (wybrane odpowiedzi – gdy możemy wyrazić swoją opinię; gdy nie mamy zobowiązań i ograniczeń; gdy sami możemy za siebie decydować); plusy i minusy bezpieczeństwa i wolności (wybrane wypowiedzi – ogranicza nas kwestia bezpieczeństwa, bo ze strachu nie robimy tego, co uznajemy za niebezpieczne; wolność jest prawdziwa tylko wtedy, gdy nie ogranicza wolności innych ludzi; naszą wolność ograniczają normy: prawne, społeczne, obyczajowe).