W dniu 24.03.2015 roku w naszym liceum odbyło się I spotkanie szkolnego Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego w ramach kampanii społecznej „JA CZYTAM”.

Spotkanie to było zatytułowane „Bezpieczny czy wolny” i poświęcone było analizie fragmentu książki Beaty Pawlikowskiej pt. „Blondynka na Orinoko”.

Na początku spotkania wspólnie przeanalizowaliśmy następujące zagadnienia: co rozumiemy pod pojęciem bezpieczeństwo i kiedy czujemy się bezpieczni (wybrane odpowiedzi – gdy mamy bliską osobę, która o nas dba; gdy nic nam nie grozi; gdy jesteśmy w miejscu, które bardzo dobrze znamy); co rozumiemy pod pojęciem wolność i kiedy czujemy się wolni (wybrane odpowiedzi – gdy możemy wyrazić swoją opinię; gdy nie mamy zobowiązań i ograniczeń; gdy sami możemy za siebie decydować); plusy i minusy bezpieczeństwa i wolności (wybrane wypowiedzi – ogranicza nas kwestia bezpieczeństwa, bo ze strachu nie robimy tego, co uznajemy za niebezpieczne; wolność jest prawdziwa tylko wtedy, gdy nie ogranicza wolności innych ludzi; naszą wolność ograniczają normy: prawne, społeczne, obyczajowe).

Po prezentacji filmu, w którym Beata Pawlikowska mówi o tym, dlaczego warto czytać książki, przeszliśmy do omówienia powodów, dla których uczniowie czytają książki (wybrane odpowiedzi – książki dają możliwość przenoszenia się do innych światów; czytając książki, tworzymy je razem z ich autorami; książki udzielają odpowiedzi na wiele nurtujących pytań).

Następnie podjęliśmy kwestię motywu „fotela” jako bezpiecznego miejsca (wybrane wypowiedzi – życie w jednym miejscu jest nudne, wstawanie z fotela uczy nas odnalezienia się w każdej nowej sytuacji) oraz spróbowaliśmy znaleźć odpowiedź na pytanie zadane w filmie przez Beatę Pawlikowską: „warto czy nie warto ruszać w nieznane za tym, o czym się marzy najbardziej?” (wybrane odpowiedzi – dzięki podróżom poznajemy innych ludzi, kulturę, język; podróże mogą nieść ze sobą element rozczarowania oraz oddalenia od bliskich osób).

W dalszej części spotkania bezpośrednio odnieśliśmy się do fragmentu książki „Blondynka na Orinoko”, w którym zostały ukazane dwa różne światy – świat Zachodu oraz świat Amazonii. Uczniowie prezentowali swoje poglądy na temat tego, w którym z tych dwóch światów chcieliby żyć: świat Zachodu (ustalony harmonogram działań nas mobilizuje i dyscyplinuje; czas niezorganizowany bywa marnowany), świat Amazonii (możliwość przełamania codziennej rutyny; jesteśmy zbyt uzależnieni od cywilizacji).

Wnioskiem z dyskusji jest to, że wolni i bezpieczni możemy się czuć zarówno w jednym, jak i w drugim świecie. Bezpieczeństwo to poczucie stabilizacji, wolność to kwestia wyboru – wolnym można się czuć także w świecie zachodniej cywilizacji.

Na koniec spotkania podsumowaliśmy dyskusję odpowiedzią na pytanie: „Czy nasz sposób myślenia może zmienić nasze życie”. Odpowiedź udzielona przez uczniów była twierdząca, bowiem przysłowiowe „cztery ściany” budujemy sobie sami w swoim umyśle.

Ustaliliśmy termin następnego spotkania, podczas którego będziemy omawiać fragment książki Zofii Beszczyńskiej pt. „Jajko księżyca”.

Opiekunami uczniów – członków szkolnego DKE – są: mgr Agnieszka Popiel (nauczyciel bibliotekarz) oraz mgr Nina Sienkiewicz-Maj (nauczyciel języka polskiego).

Autorem wszystkich zdjęć jest Karolina Wiatr – uczennica klasy 2C.

Zdjęcia są dostępne w dziale galerii - TUTAJ.