Pomimo że w obecnym świecie prawie każdy z nas porusza się za pomocą auta, to tak naprawdę niewiele osób faktycznie zna swój samochód. W tym artykule postaram się przedstawić kilka podstawowych pojęć związanych z motoryzacją, które pomogą przeciętnemu człowiekowi zgłębić wiedzę na temat jego pojazdu, a także wszystkich innych poruszających się na drogach.

Nadwozie

Jednym z podstawowych kryteriów podziału samochodu jest typ nadwozia. Ogólnie nadwoziem nazywamy część pojazdu ustawioną na podwoziu składającą się z karoserii i struktury nośnej. Obecnie na rynku mamy dostępnych wiele odmian i wariacji tego elementu samochodu. Pośród wielu wariantów możemy wyróżnić:

Sedan – charakterystyczną cechą samochodu o nadwoziu tego typu jest klapa bagażnika, która zwykle znajduje się poniżej linii dachu i otwiera się sama (bez tylnej szyby). Auta tego typu są bardzo popularne na całym świecie i można je znaleźć u prawie każdego producenta. Ten typ jest również postrzegany jako bardzo uniwersalny. Takim samochodem można bez problemu jeździć po mieście lub wyjechać z rodziną w dłuższą podróż. Do sedanów zaliczamy auta takie jak np. Audi A5 czy Toyota Avensis.

Hatchback – w odróżnieniu od sedana pojazd tego typu posiada klapę bagażnika otwieraną razem z tylną szybą. Można go również rozpoznać po nieparzystej liczbie drzwi, otwieraną całkowicie klapę bagażnika traktuje się jako kolejne drzwi. Auta te posiadają jednak niewielką przestrzeń bagażową, co odróżnia je od samochodów o nadwoziu kombi. Pojazdy typu hatchback świetnie sprawdzają się jako auta miejskie do codziennego użytkowania i do jazdy na niewielkie zakupy. Do samochodów tego typu zaliczamy m. in. Audi A3 czy Toyotę Yaris.

Kombi – takie auto podobnie jak hatchback posiada linię dachu na tym samym poziomie co klapa bagażnika. Jest jednak sporo większe od przeciętnego hatchbacka i posiada również dużo więcej przestrzeni bagażowej, co czyni je o wiele funkcjonalniejszym od typowego sedana. Można wręcz powiedzieć, że kombi łączy w sobie wszystkie cechy hetchbacka i powiększa je do rozmiaru sedana. Dzięki temu auto to jest bardzo popularne zarówno w Polsce, jak i w innych częściach świata. Do przedstawicieli aut typu kombi zaliczamy m. in. Audi RS4 Avant czy Toyotę Auris.

SUV (Sport Utility Vehicle) – obecnie jest to chyba najpopularniejszy typ nadwozia, jaki można spotkać na rynku. Łączy on cechy samochodu miejskiego i terenowego. Auta tego typu są większe od przeciętnych aut typu sedan czy kombi, dzięki czemu zyskuje się miejsce na więcej bagaży czy przestrzeni dla pasażerów, ale nadal można jeździć nimi bardzo dynamicznie. Sprawia to, że są to obecnie najbardziej uniwersalne i najchętniej kupowane auta na świecie. Do SUV – ów zaliczamy np. Audi Q8 lub Toyotę RAV4

Oczywiście, to nie wszystkie rodzaje nadwozi, a zaledwie kilka najczęściej spotykanych. Często wykorzystywane w dzisiejszej motoryzacji są również auta typu coupe, crossover czy roadster.

Silniki

Prawdziwe serce auta, bez którego nie da się normalnie funkcjonować. Obecnie mocne silniki spalinowe są powoli wypierane przez silniki elektryczne i układy hybrydowe, co nie znaczy jednak, że ich czas definitywnie dobiegł końca. Tradycyjny układ napędowy można zestawić na kilka sposobów.

Silnik widlasty typu V i W – jest to rodzaj silnika tłokowego, w którym cylindry zostały umieszczone w dwóch rzędach i są względem siebie pochylone pod pewnym kątem. Oba rzędy posiadają wspólny wał korbowy, dzięki czemu tworzą bardzo zwartą konstrukcję. Wariant W różni się od klasycznego widlastego układu typu V podwójną ilością cylindrów, przez co odznacza się z reguły większą pojemnością. Oznaczenie takiego napędu to Vx (x - liczba cylindrów). Jednostki tego typu są często wykorzystywane w samochodach sportowych, ponieważ charakteryzują się dużą pojemnością i mocą.

Silnik rzędowy – ten rodzaj silnika charakteryzuje, jak sama nazwa wskazuje, rzędowe ułożenie cylindrów jeden po drugim. Podobnie jak w przypadku silnika widlastego cylindry posiadają jeden wspólny wał korbowy. Taka jednostka napędowa oznaczana jest symbolem Rx i jest wykorzystywana w większości samochodów, jakie możemy spotkać na ulicy. Napęd ten jest z reguły dosyć oszczędny i generuje wystarczająco dużo mocy potrzebnej do codziennej jazdy, co przekłada się na jego popularność.

Oznaczenia

W tym wypadku mamy do czynienia z naprawdę obszernym tematem, którego nie da się dokładnie przedstawić z jednego prostego powodu. Oznaczenia i nazewnictwo danego auta są zależne od producenta i kraju, z jakiego pochodzi auto. Niemniej jednak postaram się przedstawić kilka najpopularniejszych zagadnień i skrótów związanych z motoryzacją.

Najczęściej oznakowanie przeciętnego samochodu z zewnątrz składa się z logo producenta na masce i klapie bagażnika oraz jego nazwy zamieszczanej z tyłu po lewej stronie i nazwy modelu po prawej stronie. Jednak nie zawsze mamy do czynienia z takim schematem. Często w samochodach niemieckich nazwa modelu mieści się po lewej stronie, a po prawej może się znajdować oznakowanie napędu 4x4 (np. dla Mercedesa 4matic, dla Audi Quatro, dla BMW X drive) lub rodzaj jednostki, jaką napędzany jest pojazd (TDI oznacza diesla, a TFSI silnik benzynowy). Nierzadko na samochodzie umieszczone są emblematy niemające związku z mechaniką samego auta. Chodzi tu o symbole oznaczające specjalną, topową, odmianę danego samochodu odznaczającą się najlepszymi materiałami użytymi do produkcji i największą mocą. Tak więc najbardziej luksusową i najdroższą odmianę danego Mercedesa będziemy mogli poznać po symbolu AMG na karoserii, najlepszego Jaguara po emblemacie przedstawiającym literę R, BMW po symbolu M, a Alfę Romeo po znaku ukazującym czterolistną koniczynę, czyli quadrifoglio.

Pomimo iż samochód stał się jedną z wielu rzeczy w naszym codziennym życiu, której używamy tak często, że aż przestajemy zwracać na nią uwagę, to zgłębienie wiedzy na temat tego, jak działają i nazywają się poszczególne części naszego auta, może być nie tylko ciekawe, ale także pomocne w poznaniu pełnych możliwości naszego pojazdu.

 

Bartłomiej Rydzewski, kl. 1AG