Tangram to starożytna chińska układanka znana pod nazwą "chichiao-tu". Tangram tworzy kwadrat składający się z siedmiu części (wielokątów), z których każda część nazywana jest kamykiem lub tanem.

 

Celem gry jest ułożenie przedstawionych figur geometrycznych z dostępnych części tangramu w taki sposób, aby wykorzystać wszystkie części, które muszą do siebie przylegać, ale nie mogą na siebie nachodzić. Każdą część tangramu można w razie potrzeby odwracać i obracać dookoła osi według potrzeb.

Według jednej z legend, Tangram wymyślił chiński uczony imieniem Tan, aby zaciekawić geometrią swoich uczniów. Do dziś każda z części tangramu jest nazywana tanem. Pierwsze europejskie wzmianki o tangramie pochodzą z XVIII wieku. Początkowo był on używany do nauki geometrii, jednak z czasem przekształcił się w grę towarzyską. Z tych prostych tanów można zbudować wiele tysięcy różnych wzorów. Tangram można wykorzystywać na wiele sposobów. Jest to dobra pomoc dydaktyczna, która kształtuje logiczne myślenie u dzieci, zmusza do poszukiwania nietypowych rozwiązań, wpływa bardzo pozytywnie na rozwój wyobraźni.

 

Źródło: http://www.math.edu.pl/tangram-puzzle

 

Poniżej znajdują się przykładowe figury ułożone z części tangramu:

 

Konkurs „Tangram trochę inaczej”

1. Celem tangramu umieszczonego w tym numerze gazetki szkolnej jest odtworzenie położenia wszystkich siedmiu elementów na podstawie dopasowania części o tych samych wartościach liczbowych (tzn. po wykonaniu obliczeń utworzymy obrazek, układając części w taki sposób, aby stykały się ze sobą).

2. W konkursie mogą wziąć udział uczniowie klas I – II naszego liceum.

3. Poprawne rozwiązanie zagadki wraz ze wskazaniem najmniejszej z liczb zestawu obliczeń będzie podstawą do otrzymania nagrody – niespodzianki.

4. Aby wziąć udział w konkursie należy nadesłać odpowiedź na facebooka biblioteki szkolnej, na którym konkurs ten będzie zamieszczony w formie posta.

5. Warunkiem otrzymania nagrody jest podanie prawidłowego rozwiązania graficznego zagadki (tzn. zdjęcie otrzymanej figury – w formacie JPG) oraz podanie najmniejszej liczby zestawu wykonanych obliczeń.

6. W konkursie wygrywa ten uczeń, który jako pierwszy poda prawidłową i pełną odpowiedź.

7. Na rozwiązania czekamy od 25.11.2016 roku. :)

 

Zadanie konkursowe:

Przedstawiamy konkursowy tangram. Poszczególne krawędzie zostały oznaczone literami alfabetu, którym z kolei zostały przypisane konkretne działania / zadania, a wiec konkretne wartości liczbowe.

 

 

Poniżej znajduje się tabela z zadaniami do wykonania:

 

 

 

 

 

Powodzenia!
Kamila Popiel-Leśnikowska
nauczyciel matematyki