Warning: Use of undefined constant JMF_THEMER_MODE - assumed 'JMF_THEMER_MODE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/czachowski/public_html/plugins/system/djjquerymonster/djjquerymonster.php on line 210
Lekcje stacjonarne lepszym czasem ucznia

Po dwumiesięcznym wypoczynku szybkimi krokami naszedł wrzesień, a wraz z nim przez wielu wyczekany stacjonarny powrót do nauki. Po niespełna roku uczniowie znów mogą cieszyć się możliwością zobaczenia się zarówno z rówieśnikami, jak i nauczycielami w szkole. Wśród nich znajdzie się kilku takich, którzy chętnie kontynuowaliby sposób nauczania w formie zdalnej, jednak jaki ma to sens w dzisiejszych czasach?

Przebywanie z ludźmi uczy przede wszystkim otwartości, która nie tyko teraz, ale i w przyszłości przyda się każdemu młodemu człowiekowi. Zamknięcie w domu sprawia zaś, że zamiast tego stajemy się coraz bardziej odcięci od otoczenia, co w wielu przypadkach ma skutki odwrotne od pozytywnych. Samotne spędzanie czasu w domu może doprowadzić nawet do lęków społecznych czy też prób izolacji od innych. Warto zauważyć, iż uczęszczanie na zajęcia stacjonarne pomaga nabrać pewności siebie w kontaktach międzyludzkich, co uważam za dość istotne, zważając na długi okres przebywania w swoich "czterech ścianach".

Bardzo ważna w przypadku nastolatków jest motywacja do nauki i zdobywania osiągnięć. Na lekcjach zdalnych sami odpowiadają za siebie i bardzo trudno jest zmusić się do czegokolwiek, kiedy wymagania nie są zbyt wysokie a dostępnych jest wiele różnych rozwiązań, dzięki którym uczeń bez wysiłku i pracy może cieszyć się niezasłużonym, lecz zadowalającym efektem. Zapewne istnieje również grupa uczniów solidnych, z zapałem i wysoką samokontrolą, choć właśnie część takich osób demobilizuje widok innych, którym przychodzi coś z łatwością prawie bez najmniejszego swojego wkładu. Dlatego też sami przestają się starać i uciekają się do łatwiejszych rozwiązań.

Aspektem źle wpływającym na nauczanie podczas lekcji zdalnych jest słaba komunikacja między uczniem a nauczycielem. Często zależne jest to od posiadanego przez obie osoby sprzętu lub połączenia sieciowego. Takie przypadki powodują skrócenie czasu trwania lekcji, uniemożliwiają porozumiewanie się, dlatego z tak zwanych powodów technicznych często materiał przeznaczony na daną godzinę lekcyjną nie zostaje zrealizowany. Takie właśnie problemy skutkują u uczniów pojawianiem się zaległości, które trudno jest nadrobić.

Mimo iż według pewnego grona osób lekcje zdalne mają więcej korzyści niż negatywnych skutków, nie są one w stanie zastąpić szkolnej atmosfery, poznania nowych ludzi, dostania oceny niedostatecznej i proszenia nauczyciela "na kolanach" o poprawę. Są to rzeczy, które człowiek wspomina do końca życia. Młodzieńcze lata i okres szkolny są pamiątką zarówno tych dobrych, jak i złych doświadczeń. Jednak warto je zdobyć jako jedne z wielu i przeżyć ten czas tak dobrze, na ile jest to możliwe. Co prawda, z klasy nauczycieli "wyrzucić" nie możemy, jak to czasem się zdarzało online, ale i dzięki nim szkoła jest taką, jaką jest. Pełną łez śmiechu i płaczu, miejscem, które zostanie w pamięci na długo.

 

Julia Golus, kl. 3C