Jako uczniowie bardzo często zastanawiamy się nad tym, jak się uczyć, żeby się nauczyć, jak lepiej pamiętać i czy możliwe jest posiadanie pamięci absolutnej. Powinniśmy jednak zastanowić się nad tym, co zrobić, żeby nie zapominać, gdyż to właśnie ten proces jest ,,czarną stroną pamięci” i właśnie on z pozoru przysparza nam wiele problemów, a przynajmniej w naszym odczuciu jest on zupełnie negatywny.

Zapominanie i jego znaczenie

Jedna z najpowszechniejszych definicji mówi, że proces ten to utrata ,,zdolności do przypomnienia sobie tego, co zapamiętaliśmy wcześniej”, co oznacza zarówno ,,wymazanie” z pamięci pewnej informacji, jak i brak możliwości przypomnienia sobie czegoś w danej chwili, czyli wszystkim znane uczucie: ,,mam to na końcu języka”. Zygmunt Freud zdefiniował ten proces jako ,,podstawowy instynkt obronny związany z pamięcią”. Zastanawiające w tej definicji jest użycie słowa ,,obronny”, bo przecież obrona kojarzy się raczej z czymś pozytywnym, a zapominanie nie wydaje się takie być, prawda? Nic bardziej mylnego, gdyż cały proces zapominania powoduje lepszą pracę mózgu. Odciąża go i usuwa nadmiar niepotrzebnych informacji po to, aby zapamiętać coś bardziej przydatnego, czyli zapominanie pomaga w pamiętaniu, co brzmi paradoksalnie, a jest prawdą.

Jak pomóc pamięci?

W 1885 roku niemiecki psycholog Hermann Ebbinghaus opisał zależność między ilością informacji w pamięci a upływem czasu, jaki nastąpił od ich zapamiętania w postaci krzywej, zwaną ,,Krzywą Zapomnienia” czy ,,Krzywą Ebbinghausa”.

 Jak od dawna wiadomo, skuteczne zapamiętywanie opiera się na powtarzaniu materiału, który chcemy zatrzymać w naszej głowie. Znając krzywą Ebbinghausa, możemy właściwie zaplanować powtórki materiału po to, aby został z nami na dłużej.

Ważne są również sposoby, dzięki którym przyswajamy wiedzę. Możemy korzystać z mnemotechnik, takich jak na przykład budowa pałacu pamięci, czyli tworzenie w wyobraźni miejsca, w którym w postaci prostych wyrażeń ,,zapisane” są informacje. Inną, również ciekawą mnemotechniką, jest metoda tworzenia skojarzeń łańcuchowych, która pomaga w zapamiętywaniu ciągów informacji i która dodatkowo rozwija wyobraźnię. Kolejną techniką są akronimy, czyli tworzenie słów poprzez skracanie wyrażenia, które składa się z kilku wyrazów. Z techniki tej korzystamy niemal codziennie, nie zdając sobie z tego sprawy.

Jest wiele metod służących poprawie pamięci czy może raczej metod spowalniających proces zapominania, a to, ile i w ,,jakiej jakości” pozostanie w naszych głowach, zależy od nas i, niestety, od naszej systematyczności.

 

Źródła:

http://zorganizowani.com/szybka-nauka/krzywa-ebbinghausa-zapominania-powtorki/
http://wiecjestem.us.edu.pl/pamiec-nieabsolutna

 

Marta Pośnik, kl. 1A