Edukacja filmowa

W聽ramach projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej uczniowie klas humanistycznych od pa藕dziernika rozpocz臋li comiesi臋czny cykl zaj臋膰 filmowych po艂膮czonych z聽projekcj膮 film贸w. Spotkania w聽Elektrowni to wi臋cej ni偶 lekcja, to wi臋cej ni偶 kino! Filmy zawsze poprzedzone s膮 wyk艂adem ilustrowanym prezentacj膮 multimedialn膮. Pozwalaj膮 one na 艣wiadomy odbi贸r dzie艂a. Zgodnie z聽za艂o偶eniami cyklu zatytu艂owanego "Analiza filmu" tematy podejmowane w聽prelekcji dotycz膮 filmowych 艣rodk贸w wyrazu, struktury filmu, terminologii oraz kulturowych kontekst贸w.

W艣r贸d siedmiu tytu艂贸w odnajdziemy r贸偶ne gatunki, estetyki, sposoby obrazowania. Wszystkie stanowi膮 przyk艂ady cennych osi膮gni臋膰 kinematografii europejskiej, ameryka艅skiej i聽polskiej ostatniej dekady naszego wieku, wyr贸偶nione najwa偶niejszymi nagrodami filmowymi.

"Walc z Baszirem"

鈥濿alc z聽Baszirem鈥 wyprodukowany w聽2008 roku to wyj膮tkowe dzie艂o, kt贸re porusza swoj膮 tre艣ci膮. W聽ciekawy spos贸b portretuje wydarzenia wojny w聽Libanie z聽1982 roku, mi臋dzy innymi ze wzgl臋du na perspektyw臋 i聽wykorzystanie oryginalnego dla tego rodzaju film贸w stylu. Autor 鈥 Ari Folman 鈥 jako weteran tego konfliktu w聽roli zwyk艂ego poborowego, kt贸ry nigdy w聽偶yciu nie trzyma艂 broni w聽r臋ku, korzysta z聽do艣wiadcze艅 w艂asnych i聽swoich znajomych, w聽celu stworzenia linii fabularnej. Wydarzenia przybieraj膮 r贸偶ne, nietuzinkowe formy, wypaczone i聽cz臋艣ciowo wyparte z聽pami臋ci przez koleg贸w nabieraj膮 element贸w groteski.

Jest to swego rodzaju autobiografia 鈥 Folman jako g艂贸wny bohater wyrzuci艂 z聽g艂owy wszystkie wspomnienia, w聽przeciwie艅stwie do swego dawnego przyjaciela, kt贸rego dr臋cz膮 wracaj膮ce w聽snach obrazy ze s艂u偶by. Dopiero pod wp艂ywem ich spotkania zaczyna zastanawia膰 si臋 nad tym, co wydarzy艂o si臋 ponad 20 lat temu. Nie potrafi upora膰 si臋 ze 艣wiadomo艣ci膮, 偶e nie pami臋ta niemal nic z聽tych dni sp臋dzonych na froncie. By przypomnie膰 sobie te trudne do艣wiadczenia, wyrusza w聽podr贸偶, podczas kt贸rej odwiedza starych przyjaci贸艂, wraz z聽kt贸rymi s艂u偶y艂 w聽armii Izraela. Kolejne spotkania przywo艂uj膮 dawno zapomniane wydarzenia, kt贸re jednak zachowuj膮 silne znamiona surrealizmu i聽sennych widze艅 i聽maj膮 w聽wielu przypadkach znaczenie symboliczne.

Czytaj wi臋cej: "Walc z Baszirem"

"Syn Szaw艂a"

"Syn Szaw艂a", re偶. L. Nemes, W臋gry 2015

Film przedstawia znany z聽historii 艣wiat hitlerowskiego obozu koncentracyjnego (Auschwitz), ale w聽zaskakuj膮cy dla widza spos贸b, nie艂atwy w聽odbiorze. Ten spos贸b prowadzenia narracji w聽filmie przypomina znan膮 z聽literatury mow臋 pozornie zale偶n膮. 艢wiat przedstawiony ogl膮damy bowiem g艂贸wnie z聽perspektywy bohatera, co daje z艂udzenie realizmu. Widzenie bohatera, a聽zatem i聽widza, jest ograniczone. Skupia si臋 on na wykonywanych czynno艣ciach, jakby nie dostrzegaj膮c tego, co dzieje si臋 wok贸艂, st膮d wiele nieostrych obraz贸w. Do bohatera docieraj膮 natomiast naturalne d藕wi臋ki - odg艂osy rozm贸w, komend, huki, strza艂y, odg艂osy biegania, p艂on膮cych cia艂, szuraj膮cych narz臋dzi. Razem z聽bohaterem - Szaw艂em Auslanderem, cz艂onkiem 偶ydowskiego Sonderkommando, widz znajdzie si臋 w聽samym centrum infernum - fabryki 艣mierci. Zaskakuj膮cy imperatyw, kt贸ry nim powoduje, ka偶e mu pochowa膰 zamordowanego ch艂opca, kt贸rego uwa偶a za swojego "syna". Ta decyzja, wywo艂uj膮ca op贸r wsp贸艂wi臋藕ni贸w (igrasz naszym 偶yciem, zawiod艂e艣 偶ywych dla umar艂ych ), w聽konsekwencji nara偶aj膮ca Szaw艂a wielokrotnie na 艣mier膰, staje si臋 niezwyk艂膮 form膮 buntu, powrotem bohatera do cz艂owiecze艅stwa, 艣wiadectwem wierno艣ci warto艣ciom ze 艣wiata poza obozem.

Wiadomo艣膰 o聽zbli偶aj膮cej si臋 likwidacji obozu i聽eksterminacji wi臋藕ni贸w popycha ich do podj臋cia desperackiej pr贸by ucieczki. Szawe艂 zabiera ze sob膮 cia艂o "syna"...

殴r贸d艂o zdj臋cia:

http://www.helios.pl/20,Radom/BazaFilmow/Szczegoly/film/5144/Syn-Szawla