***

聽 聽 聽Ca艂e mile mg艂y przede mn膮,
聽 聽 聽Ale trzymam si臋 s艂o艅ca
聽 聽 聽ostatni膮 resztk膮 nadziei.
聽 聽 聽Jest tak jakby rzeczy
聽 聽 聽kszta艂towa艂y si臋 przede mn膮
聽 聽 聽na nowo.
聽 聽 聽Obna偶one i puste
聽 聽 聽jak ca艂y smutek鈥
聽 聽 聽Li艣膰, skrzypce, okulary,
聽 聽 聽pude艂ko z zapa艂kami.
聽 聽 聽Zbieram s艂owa, kt贸re
聽 聽 聽co艣 znacz膮,
聽 聽 聽bo co jeszcze ma teraz
聽 聽 聽znaczenie?

Czytaj wi臋cej: ***

Raj

Pewne jest, 偶e tylko jeden krok dzieli nas od raju
Tak pi臋knego, tak niesamowitego, tak idealnego
B臋d膮cego 藕r贸d艂em najszczerszego szcz臋艣cia, jakie mo偶e by膰
Stoi tu偶 przed naszymi oczami, ale czy jeste艣my w stanie go zobaczy膰?
Czy jeste艣my w stanie chocia偶 w tym miejscu poczu膰 si臋 inaczej?
Przyt艂oczeni codzienno艣ci膮, ukrywamy si臋 w ciemnych zau艂kach
Boimy si臋 艣wiat艂a dziennego, jakby by艂o trucizn膮, uciekamy od niego
M贸j ukochany, nie s膮dzisz, 偶e ju偶 pora si臋 zatrzyma膰? Przesta膰?
Chwila obecna mo偶e by膰 nasz膮 ostatni膮 chwil膮 obecn膮
Chwy膰my j膮 wi臋c razem, du艣my jak cytryn臋 i gnajmy przed siebie
Sta艅my pod bram膮 z艂otego zamku, wzniesionego na pag贸rku
Wejd藕my w jego g艂膮b, b膮d藕my kr贸lem i kr贸low膮 tego raju
Wiwatujmy, bo 偶ycie jest tego warte
Gdyby nie by艂o ulotne, gdyby nie by艂o smutne, czy pragn臋liby艣my a偶 tak by膰 jego cz臋艣ci膮?
Nie s艂uchajmy szept贸w i narzeka艅 ludzi wok贸艂 nas
Chwy膰my si臋 za r臋ce i wiwatujmy, bo 偶ycie jest tego warte, by nazywa膰 je rajem

Paulina M艂odawska, kl. 1A

Czytaj wi臋cej: Raj

"Dzie艂a wszystkie Szekspira"

Dwadzie艣cia lat temu tr贸jka student贸w ze Stan贸w Zjednoczonych wpad艂a na bardzo nietypowy i聽odwa偶ny pomys艂. Jess Winfield, Daniel Singer i聽Adam Long skondensowali ca艂ego Shakespeare`a do jednego przedstawienia w聽formie 偶artobliwej prezentacji zar贸wno komedii, jak i聽dramat贸w autorstwa angielskiego poety. Do Polski sztuk臋 t臋 sprowadzi艂 W艂odzimierz Kaczkowski w聽1998 roku, kiedy to po raz pierwszy zrealizowano j膮 na deskach teatru Scena Wsp贸艂czesna w聽Warszawie. 鈥濪zie艂a wszystkie Szekspira鈥 艣mia艂o mo偶na nazwa膰 bestsellerem. Jak dot膮d obejrza艂o je ponad 100000 widz贸w podczas 1200 spektakli. Mia艂am przyjemno艣膰 obejrze膰 jeden z聽nich w聽radomskim Multikinie. Miejsce, w聽kt贸rym odegrano sztuk臋, na pierwszy rzut oka mo偶e troch臋 zniech臋ca膰. Wydaje si臋, 偶e kino to w聽ko艅cu nie to samo, co teatr, jednak dla Polish Szekspir Company nie stanowi艂o to 偶adnej przeszkody. Tr贸jka aktor贸w uzbrojona jedynie w聽kilka rekwizyt贸w oraz efekty 艣wietlne stworzy艂a naprawd臋 艣wietne show. 鈥濿idzowie s膮 wci膮gani do akcji i聽prowokowani do wsp贸lnej zabawy鈥 鈥 mo偶na przeczyta膰 na stronie internetowej teatru Scena Wsp贸艂czesna, z聽czym ca艂kowicie si臋 zgadzam. 鈥濪zie艂a wszystkie Szekspira鈥 co prawda nie jest sztuk膮, dzi臋ki kt贸rej zapoznamy si臋 z聽dorobkiem poety 鈥瀗a wylot鈥. Jest to jednak dobry spos贸b dotarcia do m艂odszej, jak i聽doros艂ej widowni, niepozwalaj膮cy na chocia偶by odrobin臋 nudy. Dynamizm wymagaj膮cy 艣wietnej gry aktorskiej, interakcja z聽widowni膮 i聽nowoczesna forma przekazu s膮 jak najbardziej godne polecenia. 鈥濪zie艂a wszystkie Szekspira鈥 to spektakl 鈥瀗a 6鈥.

Alina K臋ska, kl. 1A

Czytaj wi臋cej: "Dzie艂a wszystkie Szekspira"

"Dzie艂a wszystkie Szekspira" w jednym przedstawieniu

Najlepszym sposobem na nauk臋 jest jej po艂膮czenie z聽zabaw膮. Sztuka pt. 鈥濪zie艂a wszystkie Szekspira鈥 w聽komediowy spos贸b uj臋艂a tw贸rczo艣膰 wielkiego, angielskiego dramaturga. Po艂膮czenie najs艂ynniejszych cytat贸w i聽monolog贸w ze wsp贸艂czesnym j臋zykiem pomog艂o widowni lepiej zrozumie膰 dzieje bohater贸w. Pojawi艂y si臋 tak偶e znane toposy, m.聽in. teatrum mundi 鈥 艣wiat jako teatr, w聽kt贸rym ludzie odgrywaj膮 role. Sztuka, w聽pewnym stopniu, nawi膮zywa艂a do teatru el偶bieta艅skiego. Aktorzy wchodzili w聽interakcj臋 z聽widowni膮, kt贸ra ch臋tnie bra艂a udzia艂 w聽tworzeniu akcji. Skromna, ograniczona do minimum dekoracja to r贸wnie偶 element nawi膮zania. Wystawiona sztuka by艂a przyk艂adem 鈥瀟eatru w聽teatrze鈥 鈥 aktorzy grali dla publiczno艣ci, jednocze艣nie daj膮c jej do zrozumienia, 偶e w聽ten spos贸b przygotowuj膮 si臋 do r贸l i聽szukaj膮 inspiracji do odtworzenia scen z聽dzie艂 Szekspira. Spektakl 艂膮czy艂 ze sob膮 r贸偶ne sposoby przedstawienia fabu艂y. Za pomoc膮 rekwizyt贸w, w聽po艂膮czeniu ze wsp贸艂czesnymi tekstami, aktorzy odtwarzali sceny z聽ksi膮偶ek. 鈥濷tello鈥 jako rap, 鈥濵akbet鈥 po g贸ralsku, 鈥濺omeo i聽Julia鈥 grane prze samych m臋偶czyzn, 鈥濳roniki kr贸lewskie鈥 jako mecz pi艂karski i聽鈥濰amlet鈥 w聽wielu skr贸conych wersjach, w聽zabawny spos贸b przekazywa艂y tre艣膰 znanych dzie艂. Ciekawym elementem spektaklu by艂a 鈥瀘becno艣膰鈥 ducha Williama Szekspira, kt贸rego aktorzy przywo艂ali wsp贸lnie z聽publiczno艣ci膮. Poczucie humoru komik贸w, a聽tak偶e zabawne stroje i聽teksty nada艂y przedstawieniu komediowy charakter. Sztuka pt. 鈥濪zie艂a wszystkie Szekspira鈥 pomog艂a widowni lepiej zrozumie膰 fabu艂臋 i聽pozna膰 bohater贸w. Jej celem by艂o pokazanie publiczno艣ci, 偶e czytanie Szekspira nie musi by膰 nudne i聽nie jest strat膮 czasu. D艂ugie oklaski i聽u艣miechy na twarzach widz贸w 艣wiadczy艂y o聽pozytywnym odbiorze sztuki.

Aleksandra Poter, kl. 1A

Czytaj wi臋cej: "Dzie艂a wszystkie Szekspira" w jednym przedstawieniu

Dzie艅 Czytania Tolkiena / Tolkien Reading Day

28聽marca 2016 roku w聽III聽LO im. p艂k.聽Dionizego Czachowskiego odby艂o si臋 spotkanie dotycz膮ce Dnia Czytania Tolkiena, w聽kt贸rym bra艂am udzia艂. W聽tym roku tematem by艂o has艂o: 鈥炁粂cie, 艣mier膰 i聽nie艣miertelno艣膰鈥. To niezwyk艂e wydarzenie czytelnicze przyci膮gn臋艂o prawdziwych wielbicieli J.R.R. Tolkiena oraz jego tw贸rczo艣ci. Na spotkaniu pojawi艂y si臋 tak偶e osoby, kt贸re dopiero rozpocz臋艂y swoj膮 przygod臋 z聽bohaterami 艢r贸dziemia i聽chcia艂yby swoj膮 wiedz臋 o聽nich poszerza膰.

On 28th of March 2016 for the first time in our school Tolkien Reading Day took place. The subject of this event was 鈥淟ife, Death and Immortality鈥, and it gathered together real fans of J.R.R. Tolkien and his works, but there were also people who have just started their adventure with the Middle-Earth.

Czytaj wi臋cej: Dzie艅 Czytania Tolkiena / Tolkien Reading Day

Nazi艣ci wcale nie rozp艂yn臋li si臋 w powietrzu

Temat niemieckiej akcji ludob贸jstwa realizowanej w聽latach 1939 - 1945 jest wci膮偶 aktualny w聽przestrzeni publicznej. Wsp贸艂cze艣nie przera偶a nas nie tylko okrucie艅stwo tych zbrodni, lecz r贸wnie偶 fakt, 偶e dzia艂ania hitlerowskiej III聽Rzeszy by艂y dok艂adnie zaplanowane, st膮d m贸wimy o聽skali przemys艂owej oraz fabrykach 艣mierci. Ponadto, II聽wojna 艣wiatowa zako艅czy艂a si臋 zaledwie siedemdziesi膮t jeden lat temu, pami臋taj膮 j膮 jeszcze nasi dziadkowie, wi臋c nie spos贸b my艣le膰, 偶e to kolejny mglisty fragment przesz艂o艣ci. Historia wielokrotnie pokaza艂a, 偶e post臋p cywilizacyjny nie jest wyznacznikiem zwi臋kszenia pokoju na 艣wiecie.

W聽obliczu ogromu z艂a wyrz膮dzonego przez Niemc贸w, najbardziej oburzaj膮ca jest ma艂a liczba skaza艅c贸w. Podczas g艂贸wnego procesu norymberskiego os膮dzono zaledwie dwudziestu dw贸ch zbrodniarzy, a聽dwunastu z聽nich skazano na kar臋 艣mierci. Co prawda, w聽p贸藕niejszych latach przeprowadzono wiele innych proces贸w, tak偶e przed s膮dami polskimi, lecz wielu oprawc贸w, m.in. Josef Mengele, nigdy nie zap艂aci艂o za swoje winy. Adolf Eichmann, odpowiedzialny za wykonanie planu ostatecznego rozwi膮zania kwestii 偶ydowskiej, po wojnie zbieg艂 do Argentyny, sk膮d zosta艂 uprowadzony w聽1960 roku przez Mosad i聽skazany przez izraelski s膮d na powieszenie. Ten absurd w聽wymierzaniu sprawiedliwo艣ci trwa do dzisiaj, w聽lipcu 2015 roku, na kar臋 czterech lat pozbawienia wolno艣ci skazano by艂ego SS-mana, 94-letniego Oskara Groeninga.

Czytaj wi臋cej: Nazi艣ci wcale nie rozp艂yn臋li si臋 w powietrzu

Historia kija o dw贸ch ko艅cach

Kiedy jecha艂am autobusem do szko艂y w聽pewien zwyk艂y dzie艅, spotka艂a mnie niezwyk艂a przygoda. By艂am sp贸藕niona, moje sto z艂otych na bilet kierowca przyj膮艂 jako dobry 偶art (okaza艂o si臋, 偶e w聽autobusowej kasie nie wydaj膮 98z艂 reszty). Pech, zrz膮dzenie losu, nies艂uszna karma. Jecha艂am na gap臋, co prawda z聽dusz膮 na ramieniu (lekcje rozpoczyna艂am histori膮 z聽panem K.), jednak podekscytowana nielegalno艣ci膮 mojego po艂o偶enia. Wyj臋ta spod prawa podziwia艂am nowo odkryt膮 odwag臋 i聽buntowniczo艣膰 w艂asnego charakteru. Trwa艂o to dwa przystanki, b艂ogi stan m艂odej przest臋pczyni przerwa艂 rozkoszny g艂osik cudu techniki, informuj膮cy o聽przybyciu boskich szeryf贸w transportu publicznego. Niezwyk艂e jak w聽jednej chwili ca艂a odwaga opuszcza cz艂owieka鈥

Sta艂am sparali偶owana, oczy o艣lep艂y, serce ucich艂o, a聽wyobra藕nia rysowa艂a dantejskie sceny mojego biednego ko艅ca. W聽tej chwili starsza pani poda艂a mi ma艂y kawa艂ek papieru. Wybawicielka u艣miechn臋艂a si臋 przyja藕nie, skasowa艂a drugi bilet i聽odesz艂a kilka krok贸w dalej. Jej miejsce szybko zaj臋艂y dwie przemi艂e panie z聽niecnymi zamiarami. Kiedy opu艣ci艂am autobus, by艂am pe艂na wiary w聽ludzi, pok贸j na 艣wiecie i聽wycieczki na Marsa. Rozpromieniona weso艂o艣ci膮 poranka, kupi艂am gazet臋 w聽ge艣cie solidarno艣ci z聽zacnymi dziennikarzami tabloid贸w.

Czytaj wi臋cej: Historia kija o dw贸ch ko艅cach

Po prostu odpu艣膰!

Jak cz臋sto miewasz ochot臋 鈥瀢yj艣膰 z聽tego wszech艣wiata鈥? Rozp艂yn膮膰 si臋, znikn膮膰, uciec od wszelkich problem贸w? A聽czy my艣la艂e艣 kiedy艣 nad tym, 偶e wi臋kszo艣膰 Twoich problem贸w powstaje przez fakt, i偶 za bardzo si臋 przejmujesz? No w艂a艣nie.

Wielu powie teraz, 偶e tak przecie偶 nie mo偶na, 偶e przecie偶 wszystko jest wa偶ne, pod 偶adnym wzgl臋dem nie mo偶emy o聽niczym zapomnie膰. Znacie ten tekst: 鈥瀗ie zgub d艂ugopisu, bo zginiesz鈥? Oto on:

Czytaj wi臋cej: Po prostu odpu艣膰!

Kontuzje

Znajomy przychodzi do szko艂y z聽nog膮 w聽gipsie. Naturaln膮 reakcj膮 troskliwego przyjaciela jest pytanie, co to za kontuzja i聽sk膮d si臋 wzi臋艂a. "Przykro mi, 偶e Ci si臋 co艣 takiego przytrafi艂o... ale co to w艂a艣ciwie znaczy?".

O聽ile sami jeste艣my szcz臋艣liwcami i聽nie mieli艣my nigdy tego rodzaju problemu, zapewne nie do ko艅ca rozr贸偶niamy urazy inne ni偶 z艂amania ko艣ci. Jakie tajemnice ma wra偶liwy uk艂ad ruchu?

Ka偶dy mi臋sie艅 ma budow臋 w艂贸knist膮. Nadmierne przeci膮偶enie mi臋艣ni, kt贸re nie zosta艂y odpowiednio wcze艣niej przygotowane do wysi艂ku, prowadz膮 do mikrouszkodze艅 tych w艂贸kien (tzw. miofibryli). Powoduje to zniszczenie sp贸jno艣ci mi臋艣nia poprzez przesuni臋cie si臋 miofibryli w聽zbyt du偶ym stopniu wzgl臋dem siebie. Taki rodzaj kontuzji w聽zale偶no艣ci od liczby uszkodzonych w艂贸kien nazywamy naci膮gni臋ciem (mniej ni偶 5% miofibryli) lub naderwaniem (wi臋cej ni偶 5%). Oba urazy objawiaj膮 si臋 obrz臋kiem i聽k艂uj膮cym, punktowym b贸lem. Naci膮gni臋ty lub naderwany mi臋sie艅 jest wra偶liwy na dotyk, a聽wszelkie ruchy powoduj膮 zwi臋kszenie b贸lu.

Czytaj wi臋cej: Kontuzje