V Spotkanie DKE - druga edycja

1 kwietnia 2016 roku odbyło się piąte z kolei, a zarazem ostatnie, spotkanie członków Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego powstałego w ramach kampanii społecznej „Ja Czytam”. Podczas tego spotkania rozmawialiśmy na temat fragmentu książki Marcina Wichy pt. „Jak przestałem kochać design”. Na początku naszych rozważań przede wszystkim zdefiniowaliśmy samo pojęcie ‘design’, najpierw odwołaliśmy się do własnych przekonań na temat tego pojęcia, a dopiero potem skorzystaliśmy z definicji słownikowej. Następnie, podejmowaliśmy takie zagadnienia, jak: czy rzeczywiście wystrój pomieszczenia wpływa na nasz sposób zachowania oraz odczucia, jakie nam towarzyszą podczas przebywania w nim; co stanowi o tym, że dane pomieszczenie jest traktowane jako ciepłe lub zimne; czy starannie zaprojektowane wnętrza istotnie dyscyplinują ludzi skuteczniej niż ochrona i policja; jak bardzo design przestrzeni publicznej różni się od designu przestrzeni prywatnej; a w końcu – czy przy pomocy designu można wspólnie budować społeczne normy – czy design może zastąpić policję, nakazy i zakazy; czy faktycznie rozwiązaniem pewnych problemów może być tylko i wyłącznie estetyka. Kwestię tę omawialiśmy chociażby na przykładzie przywołanych w tekście Wichy ławek, które przyciągają „pijaków. Młodzież. Bezrobotnych. Lumpenów. Jednym słowem, ludzi, którym się nie spieszy.” Przykładem alternatywy dla tego typu ławek są chociażby słynne ławeczki z twórcami, jak ławeczka z Bolesławem Prusem w Nałęczowie czy też z Julianem Tuwimem w Łodzi, bądź też ławeczki muzyczne ustawione w Warszawie z okazji Roku Chopinowskiego.

Czytaj więcej: V Spotkanie DKE - druga edycja

IV Spotkanie DKE - druga edycja

Podczas czwartego spotkania naszego szkolnego Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego, utworzonego w ramach kampanii społecznej „Ja Czytam”, omawialiśmy fragment książki Izy Klementowskiej pt. „Samotność Portugalczyka”.

Podczas spotkania rozmawialiśmy na temat emigracji, odpowiadaliśmy na pytania: dlaczego emigrujemy?, kim jest emigrant?, jak czuje się emigrant na obczyźnie oraz jak jest traktowany przez lokalną społeczność, a także czy kultura, w której został wychowany, ma znaczenie w asymilacji w nowym kraju?

Kwestie emigracji rozważaliśmy w kontekście losów dwóch bohaterów książki „Samotność Portugalczyka”. Jednym z nich jest Dom Rui, ponad sześćdziesięcioletni mieszkaniec Angoli, który w wyniku Rewolucji Goździków stracił nie tylko cały swój majątek, ale też wszystkich swoich bliskich. Zrozumiał wówczas, że nic w życiu nie jest trwałe. Przyjechał do Portugalii jako przedstawiciel tak zwanych retornados, lecz cały czas czuł się w tym kraju samotnym i przestraszonym przyjezdnym. Nigdy nie założył swojej rodziny.

Czytaj więcej: IV Spotkanie DKE - druga edycja

III Spotkanie DKE - druga edycja

Dyskusyjny Klub Edukacyjny III LO w Radomiu jest już po trzecim spotkaniu w ramach kampanii społecznej „Ja Czytam”.

Podczas tego spotkania rozmawialiśmy na temat fragmentu książki Mariusza Szczygła „Zrób sobie raj” zatytułowanego „Jak się Państwu żyje bez Boga?” Tekst ten jest poświęcony obywatelom Czech, spośród których aż „80% […] przyznaje się do ateizmu”. W ramach ścieżki „różnice” tym razem podjęliśmy więc kwestię różnic pomiędzy człowiekiem wierzącym a ateistą.

Na początku spotkania obejrzeliśmy film przygotowany przez organizatorów kampanii, którego bohater – Mariusz Szczygieł – opowiadał o swoich zainteresowaniach czytelniczych i pasji pisania reportaży; tłumaczył też, dlaczego podjął w swej książce temat wiary i przedstawił go na przykładzie mieszkańców Czech.

Czytaj więcej: III Spotkanie DKE - druga edycja

II Spotkanie DKE - druga edycja

13 listopada odbyło się w naszym liceum drugie programowe spotkanie członków szkolnego DKE powstałego w ramach kampanii społecznej „Ja Czytam” organizowanej przez wydawnictwo Operon.

Podczas tego spotkania, w ramach ścieżki edukacyjnej „różnice”, analizowaliśmy fragment powieści Magdaleny Kozłowskiej pt. „Zupa z jeża”. Bohaterką powieści jest trzynastoletnia Jaelle, cygańska dziewczyna, która ucieka wraz z rodziną z ich płonącego domu. Dom ten prawdopodobnie podpalili niechętni Cyganom sąsiedzi. Autorka książki prowadzi czytelnika przez wydarzenia kluczowe w historii romskiej oraz przybliża kulturę, która często jest przez Polaków niezauważana i nierozumiana.

W kontekście omawianej powieści analizowaliśmy temat różnic opartych na odmiennościach kulturowych.

Czytaj więcej: II Spotkanie DKE - druga edycja

I Spotkanie DKE - druga edycja

16 października 2015 roku odbyło się I spotkanie szkolnego Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego założonego w ramach drugiej edycji kampanii społecznej „Ja Czytam” organizowanej przez Wydawnictwo Operon.

Podczas tego spotkania, w ramach ścieżki dydaktycznej „RÓŻNICE”, rozmawialiśmy o podobieństwach i różnicach pomiędzy ludźmi w nawiązaniu do fragmentu powieści „ORO” autorstwa Olgi Sawickiej i Dany Łukasińskiej tworzących pod pseudonimem literackim Marcel A. Marcel. Główną bohaterką powieści jest Lena, zakompleksiona nastolatka z domu dziecka, która trafia od jednej rodziny zastępczej do drugiej. Powieść nawiązuje do takich tematów, jak: adopcja, pobyt w domu dziecka, samotność dorastania i dojrzewania.

Na początku spotkania obejrzeliśmy film przygotowany przez organizatorów kampanii. Podczas tego filmu jedna z autorek powieści, Olga Sawicka, dokonała wprowadzenia do omówienia fragmentu tekstu i opowiedziała o swoich zainteresowaniach czytelniczych.

Czytaj więcej: I Spotkanie DKE - druga edycja

Spotkanie organizacyjne DKE - druga edycja

25 września odbyło się spotkanie organizacyjne szkolnego Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego utworzonego w ramach kampanii społecznej „Ja Czytam”. Członkami klubu tegorocznej edycji są uczniowie klasy 1C z rozszerzonym językiem polskim.

Podczas spotkania analizowaliśmy materiały z kampanii dotyczące zasad właściwego prowadzenia dyskusji. Podstawę rozważań stanowiły kadry pochodzące z filmu Sidneya Lumeta pt. „Dwunastu gniewnych ludzi”. Rozmawialiśmy na temat czterech różnych sposobów przekonywania rozmówców do swoich racji, formułowaliśmy wnioski dotyczące prowadzonej dyskusji, samodzielnie staraliśmy się wskazać elementy, które powinny zaistnieć podczas dyskusji oraz te, których zdecydowanie należy unikać. Ponadto, ustaliliśmy zasady, które będą obowiązywały podczas kolejnych spotkań naszego szkolnego DKE, m. in. szacunek dla rozmówcy, nieprzerywanie czyjejś wypowiedzi, niepoddawanie się emocjom, kultura wypowiedzi.

Czytaj więcej: Spotkanie organizacyjne DKE - druga edycja

Ja Czytam - I miejsce naszego szkolnego DKE

Od marca 2015 roku Dyskusyjny Klub Edukacyjny naszego liceum bierze udział w kampanii społecznej "Ja Czytam" zorganizowanej przez wydawnictwo Operon.

W dniu dzisiejszym na stronie internetowej kampanii została ogłoszona lista zwycięzców w konkursie DKE Z AUTOREM.

Mamy wielkie szczęście i zaszczyt poinformować, że nasz szkolny zespół DKE zajął PIERWSZE MIEJSCE w kategorii szkół ponadgimnazjalnych. (http://jaczytam.pl/Akt…/Konkurs-DKE-Z-AUTOREM-rozstrzygniety) Szczególne podziękowania należą się oczywiście uczniom z klasy 2C, którzy aktywnie uczestniczyli we wszystkich spotkaniach zorganizowanych w ramach tej kampanii. Opiekunami uczniów są nauczyciele III LO w Radomiu - mgr Agnieszka Popiel - nauczyciel bibliotekarz oraz mgr Nina Sienkiewicz-Maj - nauczyciel języka polskiego.

Dziękujemy organizatorom za docenienie naszego zaangażowania w realizację tego projektu. Pozdrawiamy i czekamy na spotkanie z naszym ulubionym autorem.

 

 

 

 

III Spotkanie DKE

Dyskusyjny Klub Edukacyjny naszego liceum jest już po trzecim spotkaniu w ramach kampanii „Ja Czytam”.

Podczas ostatniego spotkania rozmawialiśmy na temat filmu pt. „Krew w twoim telefonie” pochodzącego z Docs Against Gravity Film Festival – jednego z największych festiwali filmów dokumentalnych na świecie.

W oparciu o wspomniany film rozmawialiśmy o ciężkim losie mieszkańców Demokratycznej Republiki Konga, o wydobywaniu takich minerałów, jak: kasyteryt, boksyt i koltan, wykorzystywanych do produkcji telefonów komórkowych oraz innych urządzeń komputerowych. Dzięki relacji twórcy filmu, Franka Poulsena, dowiedzieliśmy się, że minerały te są wywożone do Rwandy i Ugandy, a stamtąd bezpośrednio do Europy. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży są zaś przeznaczane na zakup broni.

Na pytanie, czy jesteśmy w stanie zaprzestać korzystania z telefonów komórkowych w ramach protestu wobec nieludzkiego przemysłu wydobywczego w Kongo, uczniowie stwierdzili, że niestety, odpowiedź jest negatywna. Obecnie prawie każdy z nas jest w pewnym stopniu uzależniony od takich urządzeń jak telefon czy komputer, zresztą w dużej mierze jest to związane z przenoszeniem przepływu informacji do rzeczywistości wirtualnej. Uczniowie stwierdzili, że sprzeciw pojedynczych osób z pewnością nie przyniesie żadnego rezultatu – efekt może być jedynie taki, że osoby przeciwstawiające się wielkim korporacjom stracą pracę i dotychczasowy dobytek. W kontekście filmu Poulsena uczniowie przywołali dwa inne filmy. Jeden z nich to „Krwawy diament” z Leonardo di Caprio, w którym tłem akcji jest wojna domowa w Sierra Leone, zaś drugi to „Jerry Maguire” z Tomem Cruisem, w którym to główny bohater sprzeciwił się polityce firmy, skrytykował bezmyślną pogoń za karierą i pieniędzmi, w wyniku czego stracił wszystko, co do tej pory posiadał. Według uczniów, dokładnie taki los spotkałby każdego, kto chciałby wstawić się za uciskanymi mieszkańcami Konga. Pracownicy takich firm jak przywołana w filmie Nokia wolą raczej ignorować ten trudny temat, by utrzymać dobrze płatną pracę.

Czytaj więcej: III Spotkanie DKE

II Spotkanie DKE

14 kwietnia 2015 roku odbyło się drugie spotkanie szkolnego Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego w ramach kampanii społecznej "JA CZYTAM".

Spotkanie poświęcone było fragmentowi książki Zofii Beszczyńskiej zatytułowanej „Jajko księżyca”.

Na początku spotkania wspólnie obejrzeliśmy film z kampanii „Ja Czytam”, podczas którego Zofia Beszczyńska opowiada o czytaniu oraz pisaniu książek. W nawiązaniu do tego filmu podjęliśmy dwa następujące zagadnienia: czy trzeba dużo czytać książek, by umieć je pisać oraz czy istotnie tekst, do którego nie można nic dopisać, nie jest nic wart. Jeśli chodzi o kwestię pierwszą, uczniowie zgodzili się z nią, uznając, że czytanie książek rozwija naszą wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa oraz jest niezastąpioną inspiracją do tworzenia różnego rodzaju historii. Jeśli zaś chodzi o kwestię drugą, tym razem zdania uczniów były podzielone. Jedni stwierdzili, że nazbyt rozbudowana historia, np. kilkutomowe wydania „Zmierzchu” Stephanie Meyer oraz „Harrego Pottera” J. K. Rowling, w pełni zaspokajają oczekiwania czytelników. Inni zaś uznali, że dobre jest otwarte zakończenie powieści, bowiem pozwala ono czytelnikowi na własne dokończenie losów bohaterów, powieściowe kontynuacje tworzone przez innych twórców pozwalają ponadto poznawać losy bohaterów tym czytelnikom, którzy szczególnie zżyli się z bohaterami (np. kontynuacje „Przeminęło z wiatrem”, „Dumy i uprzedzenia”), poza tym – w przypadku nagłej śmierci pisarza – jego praca nie jest zmarnowana, czego bardzo dobrym przykładem jest „Rodzina Borgiów” Mario Puzo, która została dokończona przez przyjaciółkę autora, choć nie wiadomo, czy zgodnie z zamysłem twórcy.

Czytaj więcej: II Spotkanie DKE

I Spotkanie DKE

W dniu 24.03.2015 roku w naszym liceum odbyło się I spotkanie szkolnego Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego w ramach kampanii społecznej „JA CZYTAM”.

Spotkanie to było zatytułowane „Bezpieczny czy wolny” i poświęcone było analizie fragmentu książki Beaty Pawlikowskiej pt. „Blondynka na Orinoko”.

Na początku spotkania wspólnie przeanalizowaliśmy następujące zagadnienia: co rozumiemy pod pojęciem bezpieczeństwo i kiedy czujemy się bezpieczni (wybrane odpowiedzi – gdy mamy bliską osobę, która o nas dba; gdy nic nam nie grozi; gdy jesteśmy w miejscu, które bardzo dobrze znamy); co rozumiemy pod pojęciem wolność i kiedy czujemy się wolni (wybrane odpowiedzi – gdy możemy wyrazić swoją opinię; gdy nie mamy zobowiązań i ograniczeń; gdy sami możemy za siebie decydować); plusy i minusy bezpieczeństwa i wolności (wybrane wypowiedzi – ogranicza nas kwestia bezpieczeństwa, bo ze strachu nie robimy tego, co uznajemy za niebezpieczne; wolność jest prawdziwa tylko wtedy, gdy nie ogranicza wolności innych ludzi; naszą wolność ograniczają normy: prawne, społeczne, obyczajowe).

Czytaj więcej: I Spotkanie DKE

Spotkanie organizacyjne DKE

10 marca 2015 roku odbyło się spotkanie organizacyjne szkolnego Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego zorganizowanego w ramach kampanii społecznej „JA CZYTAM”. Do udziału w zajęciach szkolnego DKE zgłosiło się jedenastu uczniów z klasy 2C. 

Podczas spotkania organizacyjnego przeanalizowaliśmy wspólnie kwestie czytelnictwa. Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytane, dlaczego warto i trzeba rozwijać czytelnictwo. Wśród odpowiedzi uczniowskich znalazły się następujące argumenty: czytanie książek przyczynia się do zwiększania zasobu słownictwa, którym operujemy; czytanie zwiększa naszą wiedzę i rozwija wyobraźnię; dzięki książkom prowadzone przez nas rozmowy stają się bogatsze chociażby o przywoływanie odniesień literackich; ponadto, czytanie książek pozwala nam oderwać się od szarej codzienności, poprawić samopoczucie i miło spędzić wolny czas; książki są także drogowskazem i skarbnicą odpowiedzi na trudne „życiowe” pytania.

Czytaj więcej: Spotkanie organizacyjne DKE

Kampania społeczna "JA CZYTAM"

 

Nasze liceum przystąpiło do udziału w kampanii społecznej „Ja Czytam!” organizowanej przez Wydawnictwo Operon. Jest to największe wydarzenie edukacyjne 2015 roku! Patronat honorowy nad całą akcją objęła Minister Edukacji Narodowej, p. Joanna Kluzik-Rostkowska.

Celem kampanii jest rozwijanie kompetencji czytania, co MEN uznaje za kluczowe zadanie szkoły.