V Spotkanie DKE - druga edycja

1 kwietnia 2016 roku odby艂o si臋 pi膮te z聽kolei, a聽zarazem ostatnie, spotkanie cz艂onk贸w Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego powsta艂ego w聽ramach kampanii spo艂ecznej 鈥濲a Czytam鈥. Podczas tego spotkania rozmawiali艣my na temat fragmentu ksi膮偶ki Marcina Wichy pt. 鈥濲ak przesta艂em kocha膰 design鈥. Na pocz膮tku naszych rozwa偶a艅 przede wszystkim zdefiniowali艣my samo poj臋cie 鈥榙esign鈥, najpierw odwo艂ali艣my si臋 do w艂asnych przekona艅 na temat tego poj臋cia, a聽dopiero potem skorzystali艣my z聽definicji s艂ownikowej. Nast臋pnie, podejmowali艣my takie zagadnienia, jak: czy rzeczywi艣cie wystr贸j pomieszczenia wp艂ywa na nasz spos贸b zachowania oraz odczucia, jakie nam towarzysz膮 podczas przebywania w聽nim; co stanowi o聽tym, 偶e dane pomieszczenie jest traktowane jako ciep艂e lub zimne; czy starannie zaprojektowane wn臋trza istotnie dyscyplinuj膮 ludzi skuteczniej ni偶 ochrona i聽policja; jak bardzo design przestrzeni publicznej r贸偶ni si臋 od designu przestrzeni prywatnej; a w聽ko艅cu 鈥 czy przy pomocy designu mo偶na wsp贸lnie budowa膰 spo艂eczne normy 鈥 czy design mo偶e zast膮pi膰 policj臋, nakazy i聽zakazy; czy faktycznie rozwi膮zaniem pewnych problem贸w mo偶e by膰 tylko i聽wy艂膮cznie estetyka. Kwesti臋 t臋 omawiali艣my chocia偶by na przyk艂adzie przywo艂anych w聽tek艣cie Wichy 艂awek, kt贸re przyci膮gaj膮 鈥瀙ijak贸w. M艂odzie偶. Bezrobotnych. Lumpen贸w. Jednym s艂owem, ludzi, kt贸rym si臋 nie spieszy.鈥 Przyk艂adem alternatywy dla tego typu 艂awek s膮 chocia偶by s艂ynne 艂aweczki z聽tw贸rcami, jak 艂aweczka z聽Boles艂awem Prusem w聽Na艂臋czowie czy te偶 z聽Julianem Tuwimem w聽艁odzi, b膮d藕 te偶 艂aweczki muzyczne ustawione w聽Warszawie z聽okazji Roku Chopinowskiego.

Czytaj wi臋cej: V Spotkanie DKE - druga edycja

IV Spotkanie DKE - druga edycja

Podczas czwartego spotkania naszego szkolnego Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego, utworzonego w聽ramach kampanii spo艂ecznej 鈥濲a Czytam鈥, omawiali艣my fragment ksi膮偶ki Izy Klementowskiej pt. 鈥濻amotno艣膰 Portugalczyka鈥.

Podczas spotkania rozmawiali艣my na temat emigracji, odpowiadali艣my na pytania: dlaczego emigrujemy?, kim jest emigrant?, jak czuje si臋 emigrant na obczy藕nie oraz jak jest traktowany przez lokaln膮 spo艂eczno艣膰, a聽tak偶e czy kultura, w聽kt贸rej zosta艂 wychowany, ma znaczenie w聽asymilacji w聽nowym kraju?

Kwestie emigracji rozwa偶ali艣my w聽kontek艣cie los贸w dw贸ch bohater贸w ksi膮偶ki 鈥濻amotno艣膰 Portugalczyka鈥. Jednym z聽nich jest Dom Rui, ponad sze艣膰dziesi臋cioletni mieszkaniec Angoli, kt贸ry w聽wyniku Rewolucji Go藕dzik贸w straci艂 nie tylko ca艂y sw贸j maj膮tek, ale te偶 wszystkich swoich bliskich. Zrozumia艂 w贸wczas, 偶e nic w聽偶yciu nie jest trwa艂e. Przyjecha艂 do Portugalii jako przedstawiciel tak zwanych retornados, lecz ca艂y czas czu艂 si臋 w聽tym kraju samotnym i聽przestraszonym przyjezdnym. Nigdy nie za艂o偶y艂 swojej rodziny.

Czytaj wi臋cej: IV Spotkanie DKE - druga edycja

III Spotkanie DKE - druga edycja

Dyskusyjny Klub Edukacyjny III聽LO w聽Radomiu jest ju偶 po trzecim spotkaniu w聽ramach kampanii spo艂ecznej 鈥濲a Czytam鈥.

Podczas tego spotkania rozmawiali艣my na temat fragmentu ksi膮偶ki Mariusza Szczyg艂a 鈥瀂r贸b sobie raj鈥 zatytu艂owanego 鈥濲ak si臋 Pa艅stwu 偶yje bez Boga?鈥 Tekst ten jest po艣wi臋cony obywatelom Czech, spo艣r贸d kt贸rych a偶 鈥80% [鈥 przyznaje si臋 do ateizmu鈥. W聽ramach 艣cie偶ki 鈥瀝贸偶nice鈥 tym razem podj臋li艣my wi臋c kwesti臋 r贸偶nic pomi臋dzy cz艂owiekiem wierz膮cym a聽ateist膮.

Na pocz膮tku spotkania obejrzeli艣my film przygotowany przez organizator贸w kampanii, kt贸rego bohater 鈥 Mariusz Szczygie艂 鈥 opowiada艂 o swoich zainteresowaniach czytelniczych i聽pasji pisania reporta偶y; t艂umaczy艂 te偶, dlaczego podj膮艂 w聽swej ksi膮偶ce temat wiary i聽przedstawi艂 go na przyk艂adzie mieszka艅c贸w Czech.

Czytaj wi臋cej: III Spotkanie DKE - druga edycja

II Spotkanie DKE - druga edycja

13聽listopada odby艂o si臋 w聽naszym liceum drugie programowe spotkanie cz艂onk贸w szkolnego DKE powsta艂ego w聽ramach kampanii spo艂ecznej 鈥濲a Czytam鈥 organizowanej przez wydawnictwo Operon.

Podczas tego spotkania, w聽ramach 艣cie偶ki edukacyjnej 鈥瀝贸偶nice鈥, analizowali艣my fragment powie艣ci Magdaleny Koz艂owskiej pt.聽鈥瀂upa z聽je偶a鈥. Bohaterk膮 powie艣ci jest trzynastoletnia Jaelle, cyga艅ska dziewczyna, kt贸ra ucieka wraz z聽rodzin膮 z聽ich p艂on膮cego domu. Dom ten prawdopodobnie podpalili niech臋tni Cyganom s膮siedzi. Autorka ksi膮偶ki prowadzi czytelnika przez wydarzenia kluczowe w聽historii romskiej oraz przybli偶a kultur臋, kt贸ra cz臋sto jest przez Polak贸w niezauwa偶ana i聽nierozumiana.

W聽kontek艣cie omawianej powie艣ci analizowali艣my temat r贸偶nic opartych na odmienno艣ciach kulturowych.

Czytaj wi臋cej: II Spotkanie DKE - druga edycja

I Spotkanie DKE - druga edycja

16聽pa藕dziernika 2015 roku odby艂o si臋 I聽spotkanie szkolnego Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego za艂o偶onego w聽ramach drugiej edycji kampanii spo艂ecznej 鈥濲a Czytam鈥 organizowanej przez Wydawnictwo Operon.

Podczas tego spotkania, w聽ramach 艣cie偶ki dydaktycznej 鈥濺脫呕NICE鈥, rozmawiali艣my o聽podobie艅stwach i聽r贸偶nicach pomi臋dzy lud藕mi w聽nawi膮zaniu do fragmentu powie艣ci 鈥濷RO鈥 autorstwa Olgi Sawickiej i聽Dany 艁ukasi艅skiej tworz膮cych pod pseudonimem literackim Marcel A.聽Marcel. G艂贸wn膮 bohaterk膮 powie艣ci jest Lena, zakompleksiona nastolatka z聽domu dziecka, kt贸ra trafia od jednej rodziny zast臋pczej do drugiej. Powie艣膰 nawi膮zuje do takich temat贸w, jak: adopcja, pobyt w聽domu dziecka, samotno艣膰 dorastania i聽dojrzewania.

Na pocz膮tku spotkania obejrzeli艣my film przygotowany przez organizator贸w kampanii. Podczas tego filmu jedna z聽autorek powie艣ci, Olga Sawicka, dokona艂a wprowadzenia do om贸wienia fragmentu tekstu i聽opowiedzia艂a o聽swoich zainteresowaniach czytelniczych.

Czytaj wi臋cej: I Spotkanie DKE - druga edycja

Spotkanie organizacyjne DKE - druga edycja

25聽wrze艣nia odby艂o si臋 spotkanie organizacyjne szkolnego Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego utworzonego w聽ramach kampanii spo艂ecznej 鈥濲a Czytam鈥. Cz艂onkami klubu tegorocznej edycji s膮 uczniowie klasy 1C z聽rozszerzonym j臋zykiem polskim.

Podczas spotkania analizowali艣my materia艂y z聽kampanii dotycz膮ce zasad w艂a艣ciwego prowadzenia dyskusji. Podstaw臋 rozwa偶a艅 stanowi艂y kadry pochodz膮ce z聽filmu Sidneya Lumeta pt. 鈥濪wunastu gniewnych ludzi鈥. Rozmawiali艣my na temat czterech r贸偶nych sposob贸w przekonywania rozm贸wc贸w do swoich racji, formu艂owali艣my wnioski dotycz膮ce prowadzonej dyskusji, samodzielnie starali艣my si臋 wskaza膰 elementy, kt贸re powinny zaistnie膰 podczas dyskusji oraz te, kt贸rych zdecydowanie nale偶y unika膰. Ponadto, ustalili艣my zasady, kt贸re b臋d膮 obowi膮zywa艂y podczas kolejnych spotka艅 naszego szkolnego DKE, m.聽in. szacunek dla rozm贸wcy, nieprzerywanie czyjej艣 wypowiedzi, niepoddawanie si臋 emocjom, kultura wypowiedzi.

Czytaj wi臋cej: Spotkanie organizacyjne DKE - druga edycja

Ja Czytam - I miejsce naszego szkolnego DKE

Od marca 2015 roku Dyskusyjny Klub Edukacyjny naszego liceum bierze udzia艂 w聽kampanii spo艂ecznej "Ja Czytam" zorganizowanej przez wydawnictwo Operon.

W聽dniu dzisiejszym na stronie internetowej kampanii zosta艂a og艂oszona lista zwyci臋zc贸w w聽konkursie DKE Z聽AUTOREM.

Mamy wielkie szcz臋艣cie i聽zaszczyt poinformowa膰, 偶e nasz szkolny zesp贸艂 DKE zaj膮艂 PIERWSZE MIEJSCE w聽kategorii szk贸艂 ponadgimnazjalnych. (http://jaczytam.pl/Akt鈥/Konkurs-DKE-Z-AUTOREM-rozstrzygniety) Szczeg贸lne podzi臋kowania nale偶膮 si臋 oczywi艣cie uczniom z聽klasy 2C, kt贸rzy aktywnie uczestniczyli we wszystkich spotkaniach zorganizowanych w聽ramach tej kampanii. Opiekunami uczni贸w s膮 nauczyciele III聽LO w聽Radomiu - mgr聽Agnieszka Popiel - nauczyciel bibliotekarz oraz mgr聽Nina Sienkiewicz-Maj - nauczyciel j臋zyka polskiego.

Dzi臋kujemy organizatorom za docenienie naszego zaanga偶owania w聽realizacj臋 tego projektu. Pozdrawiamy i聽czekamy na spotkanie z聽naszym ulubionym autorem.

III Spotkanie DKE

Dyskusyjny Klub Edukacyjny naszego liceum jest ju偶 po trzecim spotkaniu w聽ramach kampanii 鈥濲a Czytam鈥.

Podczas ostatniego spotkania rozmawiali艣my na temat filmu pt.聽鈥濳rew w聽twoim telefonie鈥 pochodz膮cego z聽Docs Against Gravity Film Festival 鈥 jednego z聽najwi臋kszych festiwali film贸w dokumentalnych na 艣wiecie.

W聽oparciu o聽wspomniany film rozmawiali艣my o聽ci臋偶kim losie mieszka艅c贸w Demokratycznej Republiki Konga, o聽wydobywaniu takich minera艂贸w, jak: kasyteryt, boksyt i聽koltan, wykorzystywanych do produkcji telefon贸w kom贸rkowych oraz innych urz膮dze艅 komputerowych. Dzi臋ki relacji tw贸rcy filmu, Franka Poulsena, dowiedzieli艣my si臋, 偶e minera艂y te s膮 wywo偶one do Rwandy i聽Ugandy, a聽stamt膮d bezpo艣rednio do Europy. Pieni膮dze uzyskane ze sprzeda偶y s膮 za艣 przeznaczane na zakup broni.

Na pytanie, czy jeste艣my w聽stanie zaprzesta膰 korzystania z聽telefon贸w kom贸rkowych w聽ramach protestu wobec nieludzkiego przemys艂u wydobywczego w聽Kongo, uczniowie stwierdzili, 偶e niestety, odpowied藕 jest negatywna. Obecnie prawie ka偶dy z聽nas jest w聽pewnym stopniu uzale偶niony od takich urz膮dze艅 jak telefon czy komputer, zreszt膮 w聽du偶ej mierze jest to zwi膮zane z聽przenoszeniem przep艂ywu informacji do rzeczywisto艣ci wirtualnej. Uczniowie stwierdzili, 偶e sprzeciw pojedynczych os贸b z聽pewno艣ci膮 nie przyniesie 偶adnego rezultatu 鈥 efekt mo偶e by膰 jedynie taki, 偶e osoby przeciwstawiaj膮ce si臋 wielkim korporacjom strac膮 prac臋 i聽dotychczasowy dobytek. W聽kontek艣cie filmu Poulsena uczniowie przywo艂ali dwa inne filmy. Jeden z聽nich to 鈥濳rwawy diament鈥 z聽Leonardo di Caprio, w聽kt贸rym t艂em akcji jest wojna domowa w聽Sierra Leone, za艣 drugi to 鈥濲erry Maguire鈥 z聽Tomem Cruisem, w聽kt贸rym to g艂贸wny bohater sprzeciwi艂 si臋 polityce firmy, skrytykowa艂 bezmy艣ln膮 pogo艅 za karier膮 i聽pieni臋dzmi, w聽wyniku czego straci艂 wszystko, co do tej pory posiada艂. Wed艂ug uczni贸w, dok艂adnie taki los spotka艂by ka偶dego, kto chcia艂by wstawi膰 si臋 za uciskanymi mieszka艅cami Konga. Pracownicy takich firm jak przywo艂ana w聽filmie Nokia wol膮 raczej ignorowa膰 ten trudny temat, by utrzyma膰 dobrze p艂atn膮 prac臋.

Czytaj wi臋cej: III Spotkanie DKE

II Spotkanie DKE

14聽kwietnia 2015 roku odby艂o si臋 drugie spotkanie szkolnego Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego w聽ramach kampanii spo艂ecznej "JA CZYTAM".

Spotkanie po艣wi臋cone by艂o fragmentowi ksi膮偶ki Zofii Beszczy艅skiej zatytu艂owanej 鈥濲ajko ksi臋偶yca鈥.

Na pocz膮tku spotkania wsp贸lnie obejrzeli艣my film z聽kampanii 鈥濲a Czytam鈥, podczas kt贸rego Zofia Beszczy艅ska opowiada o聽czytaniu oraz pisaniu ksi膮偶ek. W聽nawi膮zaniu do tego filmu podj臋li艣my dwa nast臋puj膮ce zagadnienia: czy trzeba du偶o czyta膰 ksi膮偶ek, by umie膰 je pisa膰 oraz czy istotnie tekst, do kt贸rego nie mo偶na nic dopisa膰, nie jest nic wart. Je艣li chodzi o聽kwesti臋 pierwsz膮, uczniowie zgodzili si臋 z聽ni膮, uznaj膮c, 偶e czytanie ksi膮偶ek rozwija nasz膮 wyobra藕ni臋, poszerza zas贸b s艂ownictwa oraz jest niezast膮pion膮 inspiracj膮 do tworzenia r贸偶nego rodzaju historii. Je艣li za艣 chodzi o聽kwesti臋 drug膮, tym razem zdania uczni贸w by艂y podzielone. Jedni stwierdzili, 偶e nazbyt rozbudowana historia, np.聽kilkutomowe wydania 鈥瀂mierzchu鈥 Stephanie Meyer oraz 鈥濰arrego Pottera鈥 J.聽K.聽Rowling, w聽pe艂ni zaspokajaj膮 oczekiwania czytelnik贸w. Inni za艣 uznali, 偶e dobre jest otwarte zako艅czenie powie艣ci, bowiem pozwala ono czytelnikowi na w艂asne doko艅czenie los贸w bohater贸w, powie艣ciowe kontynuacje tworzone przez innych tw贸rc贸w pozwalaj膮 ponadto poznawa膰 losy bohater贸w tym czytelnikom, kt贸rzy szczeg贸lnie z偶yli si臋 z聽bohaterami (np. kontynuacje 鈥濸rzemin臋艂o z聽wiatrem鈥, 鈥濪umy i聽uprzedzenia鈥), poza tym 鈥 w聽przypadku nag艂ej 艣mierci pisarza 鈥 jego praca nie jest zmarnowana, czego bardzo dobrym przyk艂adem jest 鈥濺odzina Borgi贸w鈥 Mario Puzo, kt贸ra zosta艂a doko艅czona przez przyjaci贸艂k臋 autora, cho膰 nie wiadomo, czy zgodnie z聽zamys艂em tw贸rcy.

Czytaj wi臋cej: II Spotkanie DKE

I Spotkanie DKE

W聽dniu 24.03.2015 roku w聽naszym liceum odby艂o si臋 I聽spotkanie szkolnego Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego w聽ramach kampanii spo艂ecznej 鈥濲A CZYTAM鈥.

Spotkanie to by艂o zatytu艂owane 鈥濨ezpieczny czy wolny鈥 i聽po艣wi臋cone by艂o analizie fragmentu ksi膮偶ki Beaty Pawlikowskiej pt.聽鈥濨londynka na Orinoko鈥.

Na pocz膮tku spotkania wsp贸lnie przeanalizowali艣my nast臋puj膮ce zagadnienia: co rozumiemy pod poj臋ciem bezpiecze艅stwo i聽kiedy czujemy si臋 bezpieczni (wybrane odpowiedzi 鈥 gdy mamy blisk膮 osob臋, kt贸ra o聽nas dba; gdy nic nam nie grozi; gdy jeste艣my w聽miejscu, kt贸re bardzo dobrze znamy); co rozumiemy pod poj臋ciem wolno艣膰 i聽kiedy czujemy si臋 wolni (wybrane odpowiedzi 鈥 gdy mo偶emy wyrazi膰 swoj膮 opini臋; gdy nie mamy zobowi膮za艅 i聽ogranicze艅; gdy sami mo偶emy za siebie decydowa膰); plusy i聽minusy bezpiecze艅stwa i聽wolno艣ci (wybrane wypowiedzi 鈥 ogranicza nas kwestia bezpiecze艅stwa, bo ze strachu nie robimy tego, co uznajemy za niebezpieczne; wolno艣膰 jest prawdziwa tylko wtedy, gdy nie ogranicza wolno艣ci innych ludzi; nasz膮 wolno艣膰 ograniczaj膮 normy: prawne, spo艂eczne, obyczajowe).

Czytaj wi臋cej: I Spotkanie DKE

Spotkanie organizacyjne DKE

10聽marca 2015 roku odby艂o si臋 spotkanie organizacyjne szkolnego Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego zorganizowanego w聽ramach kampanii spo艂ecznej 鈥濲A CZYTAM鈥. Do udzia艂u w聽zaj臋ciach szkolnego DKE zg艂osi艂o si臋 jedenastu uczni贸w z聽klasy 2C.聽

Podczas spotkania organizacyjnego przeanalizowali艣my wsp贸lnie kwestie czytelnictwa. Pr贸bowali艣my odpowiedzie膰 na pytane, dlaczego warto i聽trzeba rozwija膰 czytelnictwo. W艣r贸d odpowiedzi uczniowskich znalaz艂y si臋 nast臋puj膮ce argumenty: czytanie ksi膮偶ek przyczynia si臋 do zwi臋kszania zasobu s艂ownictwa, kt贸rym operujemy; czytanie zwi臋ksza nasz膮 wiedz臋 i聽rozwija wyobra藕ni臋; dzi臋ki ksi膮偶kom prowadzone przez nas rozmowy staj膮 si臋 bogatsze chocia偶by o聽przywo艂ywanie odniesie艅 literackich; ponadto, czytanie ksi膮偶ek pozwala nam oderwa膰 si臋 od szarej codzienno艣ci, poprawi膰 samopoczucie i聽mi艂o sp臋dzi膰 wolny czas; ksi膮偶ki s膮 tak偶e drogowskazem i聽skarbnic膮 odpowiedzi na trudne 鈥炁紋ciowe鈥 pytania.

Czytaj wi臋cej: Spotkanie organizacyjne DKE

Kampania spo艂eczna "JA CZYTAM"

Nasze liceum przyst膮pi艂o do udzia艂u w聽kampanii spo艂ecznej 鈥濲a Czytam!鈥 organizowanej przez Wydawnictwo Operon. Jest to najwi臋ksze wydarzenie edukacyjne 2015 roku! Patronat honorowy nad ca艂膮 akcj膮 obj臋艂a Minister Edukacji Narodowej, p.聽Joanna Kluzik-Rostkowska.

Celem kampanii jest rozwijanie kompetencji czytania, co MEN uznaje za kluczowe zadanie szko艂y.